Experiences of professional circus educators in working with people with disabilities – research report

Authors

  • Alicja Pomian University of Gdansk

Keywords:

circus pedagogy, circus educator, profesionalization of the profession of circus educator, people with disabilities

Abstract

The article presents reports from the research on the work of circus educators with people with disabilities. The content presented in the article is related to the issues of circus pedagogy, which has been developing relatively dynamically in recent years, marking its presence in many different pedagogical subdysciplines, and the essence of the profesionalization of the circus educator profession. The content of the article focuses on presenting the subject of using circus methods in working with people with disabilities and showing the narratives of professional cirsus educators from Poland, which were obtained as part of my own research project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bittmann N.F. (2002), Zirkuspädagogik und die Entwicklung des Kindes, Corax. Magazin für Kinder-und Jugendarbeit: Zirkuspädagogik, Jahrgang, 5: 7. https://fliphtml5.com/ jlek/ qpcq/basic [dostęp: 22.03.2015].

Bińczycka A. (2017), Cyrk w Polsce na przełomie XIX i XX wieku i w okresie międzywojennym, [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. Kondrasiuk G., Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Bolton R. (2004), Why circus Works, Murdoch University, Perth, 149–161.

Buchcic E. (2016), Czynniki warunkujące profesjonalizm nauczyciela, Prace Naukowe im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, t. XXV, 2: 40.

Busse N. (2007), Der Kinder- und Jugendzirkus als erlebnispädagogischer Lern- und Erfahrungsort: theoretische Hintergründe; Praxisbeispiel „Circus Mignon” (Hamburg); kritische Reflexionen, Schriftenreihe kleine Schriften zur Erlebnispädagogik, 39: 63.

Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Fissenewert J. (2009), Lernfelder der Zirkuspädagogik – Möglichkeiten und Grenzen, Göttingen, Sonntag, 7 Juni 2009, cyt. za: D. Pfitzer (2011), Warum sollen und wollen Kinder Zirkus machen?, Institut Für Sportwissenschaft Der Universität Bayreuth, Bayreuth, https:// www.zirkuspaedagogik.de/wp-content/uploads/2013/01/daniel-pfitzer-examensarbeit.pdf [dostęp: 6.07.2011].

Gembski B. (2019), Pedagog cyrku Anna Wojszel, https://kuglarstwo.pl/pedagog-cyrkuanna-wojszel/ [dostęp: 19.05.2021].

Gembski B. (2019), Pedagog cyrku Wiola Woronowicz-Lingo, https://kuglarstwo.pl/pedagogcyrku-wiola-woronowicz-lingo/ [dostęp: 5.08.2021].

Hotier H. (2001), De l’interprétation au cirque, Études de communication. L'interprétation: entre élucidation et création, 24, Uniwersité Charles-de-Gaulle Lille, Lille, 3 : 29–40, https://doi.org/10.4000/edc.982 [dostęp: 12.10.2009].

Jarchovský A. (2016), The methodology of an International Circus Project for children and youths with physical disabilities at The Jedlička Institute and Schools in Prague. Circus at Jedle, CIRQUEON – Center for contemporary cirrus, Praga.

Jazukiewicz I. (2017), Wymiary profesjonalizmu współczesnego nauczyciela, Problemy Profesjologii, 2: 58.

Kalinowska M., Urban M. (2017), Pedagogika cyrku w Polsce: obszary, cele, praktycy [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Killinger, J. (2007), Bildung und Zirkus. Eine Studie anhand von Experteninterviews, Saarbrücken: VDM Verl, Müller.

Kiphard E.J. (1997), Pädagogische und therapeutische Aspekte des Zirkusspiels, Pedagogika cyrku w Polsce: obszary, cele, praktycy [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury w Lublinie, Lublin.

Kurowski K.(2012), Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna – od medycznego do społecznego modelu niepełnosprawności [w:] Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, 10: 6–12.

Kurs Pedagogiki Cyrku [w:] Warsztaty – Fundacja Sztukmistrze, https://sztukmistrze.pl/ warsztaty/kurspedagogikicyrku [dostęp: 5.08.2021].

Kurs Pedagogiki Cyrku w Warszawie 8–11 listopada 2019 [w:] Aktualności. Sieć Pedagogiki Cyrku, http://pedagogikacyrku.pl/1947432/kurs-pedagogiki-cyrku-8-11-listopada-2019 [dostęp: 5.08.2021].

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 167–168.

Lang T., Grabowiecki U. (2007), Zirkuspädagogik im Überblick [w:] Zirkus-Spielen. Das Handbuch für Zirkuspädagogik Artistik und Clownerie, red. R. Ballreich, T. Lang, U. Grabowiecki, Hirzel, Stuttgart, 27.

Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej (2019), Z. Snelewska-Stempień, M. Leyko (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pedagog we współczesnym świecie (2015), V. Tanaś, W. Welskop (red.), Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 7.

Pfitzer D. (2011), Warum sollen und wollen Kinder Zirkus machen?, Bayreuth: Institut für Sportwissenschaft der Universität Bayreuth, https://www.zirkuspaedagogik.de/wpcontent/uploads/2013/01/daniel-pfitzer-examensarbeit.pdf [dostęp: 6.07.2011].

Podstawowy kurs pedagogiki cyrku [w:] Pedagogika cyrku – szkolenie – innowacje pedagogiczne w pracy z grupą, https://www.famiga.pl/oferta/pedagogika-cyrku-szkolenie/ [dostęp: 08.06.2021].

Quat C. (2021), Functional juggling. A book about juggling, s. 22, https://www.quatprops. net/the-book [dostęp:23.01.2021].

Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schutzego, ASK, 1.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Rubacha K. (2016), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo i Literackie Wojciech Butkiewicz, Warszawa.

Szostek B.(2017), Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. Rys problematyki z perspektywy pastoralisty [w:] Warszawskie Studia Pastoralne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, rok XII, 2 (35): 190–192.

The Oxford Encyclopedia of Theatre & Performance (2003), red. D. Kenneda, Oxford University Press, Oxford, 274.

Urbaniak-Zając D. (2018), Normatywne i nienormatywne teorie profesjonalności, Problemy Profesjologii, 2: 28.

Ward S. (2000), Soziale und erzieherische Aspekte des Zirkus [w:] Kinder und Jugendzirkus CABUWAZI: Dokumentation des Internationalen Kongresses der Kinder und Jugendzirkusse, Berlin, VAL, 91–92.

Wenta K. (2011), Profesjonalizm pedagoga w teorii chaosu, Edukacja Humanistyczna, 25, 2: 161.

Wojszel A. (2020), Pedagogika cyrku – jako metoda pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, Ars Educandi, 17, 17, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/article/ view/5571/5333 [dostęp: 23.12.2020].

Zarzecki L. (2012), Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Karkonoska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, 18.

Zirkus-Spielen. Das Handbuch für Zirkuspädagogik Artistik und Clownerie (2007), R. Ballreich, T. Lang, U. Grabowiecki (red.), Hirzel, Stuttgart, 755–756.

Published

2022-12-05

How to Cite

Pomian, A. (2022). Experiences of professional circus educators in working with people with disabilities – research report. Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 70–85. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7348

Issue

Section

Artykuły