„Być poetą” z niepełnosprawnością intelektualną. Próba odsłonięcia znaczeń nadawanych własnej twórczości poetyckiej przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Autor

  • Iwona Lindyberg Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, twórczość, biografia, poeta

Abstrakt

Współcześnie twórczość osób z niepełnosprawnością intelektualną doczekała się zainteresowania pedagogiki specjalnej i najczęściej jest ona rozpatrywana w kategoriach terapeutycznych. Rzadko jednak w publikacjach podejmowane są wątki dotyczące własnej twórczości poetyckiej tych osób. Podmiotem moich badań uczyniłam osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, funkcjonującą we własnym środowisku jako „poeta”. Tekst jest próbą odsłonięcia znaczeń (osadzonych w konkretnym biograficznym kontekście) przypisywanych przez badanego własnej twórczości poetyckiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bokszański Z. (1989), Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, £ódź.

Cudowska A. ( 2004), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wydawnictwo „Trans Humana”, Białystok.

Gajdzica Z. (2009), Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Z. Gajdzica (red.), Kraków.

Kacperczyk A., Słowo wstępne [w:] I. Ślęzak, Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej. Monografie”, nr 2.

Kaczmarska B. (2017), Twórczość artystyczna w życiu osób z niepełnosprawnością – indywidualny i społeczny wymiar arteterapii, „Niepełnosprawność– zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 1.

Kępiński A. (1979), Melancholia, PZWL, Warszawa.

Konarzewska M., Pacewicz P. (2010), Zakazane miłości. Seksualność i inne tabu, Warszawa.

Kotlarska-Michalska A. (1999), Człowiek niepełnosprawny jako „inny” w ujęciu koncepcji socjologicznych i w świetle badań socjologiczno-psychologicznych, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 11, Poznań.

Łaszyn I. (2009), Zróbmy to szybko Marcin, „Dziennik Bałtycki” z dnia 5.06.2009 r.

Łaszyn I. (2010), Miłosć nie wybiera, „Dziennik Bałtycki” z dnia 6.09.2010 r.

Nieduziak E. (2015), (Czy) twórcza obecność osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej?, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 9.

Malewicka U. (2009), Rola teatru w życiu osoby niepełnosprawnej, „Szkoła Specjalna”, nr 4.

Nowak A. (2015), Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze, „Chowanna”, nr 1.

Ostrowski M. (2016), Twórczość artystyczna osób niepełnosprawnych po wypadkach komunikacyjnych – studium przypadku, „Seminare”, t. 37, nr 2.

Pacewicz P. (2010), Słodkie zapomnienie, „Dziennik Bałtycki” z dnia 15.10.2010 r.

Pawlik S. (2015), Sztuka jako sposób włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną do społeczeństwa, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 8.

Racław M., Szawarska D. (2018), Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, „Przegląd Socjologii Jakościowej. Monografie”, nr 3.

Ślęzak I. (2009), Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej. Monografie”, nr 1.

Stefańska A. (2011), „Teatr uwarunkowany Osobą” – nie tylko teoretyczne rozważania o pewnej ofercie teatroterapii dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, B. Cytowska, (red.), Wydawnictwo „Marszałek”, Toruń.

Szmidt K.J. (2013), Wprowadzenie [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska, (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Szudra A. (2008), Etyczne aspekty sztuki osób niepełnosprawnych, „Studia z psychologii w KUL”, t. 15.

Taylor S., Littleton K. (2010), Biografie w rozmowie. Narracyjno-dyskursywne podejście badawcze, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 2.

Telicki M. (2007), Poeta jako antropolog, „Teksty Drugie”, nr 3.

Urbaniak-Zając D. (2005), Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych [w:] Narracje – (Auto)biografia – Etyka, L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Wierkowicz-Zawistowska P.E. (2015), Twórczość w życiu osób niepełnosprawnych z województwa podlaskiego, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 4.

Wojciechowski A. (2001), Problemy terapii przez twórczość, „Paedagogia Christiana”, nr 2(8), Toruń.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-19

Jak cytować

Lindyberg, I. (2018). „Być poetą” z niepełnosprawnością intelektualną. Próba odsłonięcia znaczeń nadawanych własnej twórczości poetyckiej przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Niepełnosprawność, (32), 225–246. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8168

Inne teksty tego samego autora