Możliwości zastosowania choreoterapii we wsparciu kobiet z niepełnosprawnością intelektualną – refleksje dotyczące projektu zajęć rozwojowych „Kobiety Mocy”

Autor

  • Iwona Lindyberg Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

arteterapia, choreoterapia, taniec, kobiety z niepełnosprawnością intelektualną

Abstrakt

Celem niniejszego tekstu jest opis możliwości zastosowania choreoterapii we wsparciu dorosłych kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Opisywane zajęcia są pewnym wycinkiem szerszego projektu rozwojowego („Kobiety Mocy”). Projekt ten ma charakter arteterapeutyczny. Terapia tańcem to nic innego jak terapeutyczne wykorzystanie ruchu i ekspresji jako pewnego procesu służącemu emocjonalno-fizycznej wewnętrznej integracji. Warto podkreślić również, iż terapia tańcem jest działaniem wieloaspektowym i wielowymiarowym. Taniec (i towarzysząca mu ekspresja) mogą w istocie wpływać na różne sfery funkcjonowania uczestników.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barnstaple R. (2016), Movement in Mind: Dance, Self-Awareness and Sociality – An investigation of dance as treatment/therapy, York University Toronto, Ontario.

Bartel R. (2016), Arteterapia i rozwój osobisty. Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii przez sztukę, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań.

Brudnowska A. (2010), Taniec i choreoterapia jako sposób na poprawę jakości życia współczesnej Polki, Nowiny Lekarskie, 79.

Chakraborty S. (2013), Restoring Smiles Through Dance. Dance Movement Therapy Module to work with Trafficking Survivor for Care and Justice, Kolkata Sanved.

Garbacik J., Węgrzyn E. (2008), Choreoterapia jako jedna z metod leczenia ruchem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 570.

Glowacka K., Goli M. (2020), Arteterapia, czyli uzdrawiająca moc sztuki, Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, 13.

Jurczyk M., Lindyberg I. (2021), (Nie)dostrzeganie dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną: tożsamość, cielesność, sprawstwo, kreacja, Difin.

Karmińska E., Oberda I. (2011), Choreoterapia [w:] I. Krupka-Matuszczyk (red.), Psychiatria dla studentów fizjoterapii, Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego , Katowice.

Koch S., Kunz T., Lykou S., Cruz R. (2013), Effects of Dance Movement Therapy and Dance on Health-Related Psychological Outcomes: A Meta-Analysis, The Arts in Psychotherapy, November.

Kosztyła B. (2017), Aktywność taneczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Kott M. (2017), Ruch i choreoterapia jako konieczny element funkcjonowania w okresie późnej dorosłości, Przegląd Biblioterapeutyczny, 7, 1.

Ksiażek A. (2010), Czas na twórczość Warsztaty arteterapeutyczne jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.

Kubinowski D. (1997), Tradycyjny i współczesny folklor taneczny: spór o pojęcia, „Akcent”, 4.

Kwiatkowska G.E. (1991), Arteterapia, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Lindyberg I. (2020), Miejsce terapii zajęciowej we wsparciu dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, czyli o (nie)pewnych scenariuszach działań rehabilitacyjnych w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 38.

Malchiodi C. (2003), Handbook of Art Therapy, The Guilford Press, New York–London.

Mendak A. (2018), Ciało. Umysł. Dusza, Charaktery nr 8.

Muller-Pinget S., Carrard I., Ybarra Y., Golay A. (2012), Dance therapy improves self-body image among obese patients, Patient Education and Counseling, 89.

Pietras P., Szmit M. (2003), Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont”, Łódź.

Puszczałowska-Lizis E., Markowski A., Markowska M., Szymańska-Smoleń E. (2018), Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną [w:] J.A. Pietrzyk (red.), Człowiek w zdrowiu i zdrowiu. Promocja zdrowia, zaangażowanie i rehabilitacja, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów.

Pyrzyk-Kuta (2020), Niewypowiedziane naruszenia więzi i emocji, czyli o kryzysach zapisanych w ciele. Znaczenie choreoterapii w redukcji napięć emocjonalnych, CHOWANNA, 2 (55).

Rullita Aristya, Mintarsih, Baiq Sopia, Iswari Azizah (2019), Mirroring Exercise: Dance/Movement Therapy for Individuals with Trauma, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 395.

Szajek J. (2012), Rola arteterapii w twórczej resocjalizacji nieletnich, General and Proffesional Education, 2.

Tłuczek K. (2014), Ruch, taniec, symbolika ciała jako formy transgresji konstruktywnej „ku sobie”, Civitas Hominibus: Rocznik filozoficzno-społeczny.

Turska I. (1983), Krótki zarys historii tańca i baletu, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.

Wiszniewski M. (2003), Uzdrawiający taniec. Terapeutyczne zastosowanie tańca, Studio Astropsychologii, Białystok.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-19

Jak cytować

Lindyberg, I. (2022). Możliwości zastosowania choreoterapii we wsparciu kobiet z niepełnosprawnością intelektualną – refleksje dotyczące projektu zajęć rozwojowych „Kobiety Mocy”. Niepełnosprawność, (47), 21–37. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8977

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora