Uczeń z zespołem Aspergera w aspekcie środowiska szkoły ogólnodostępnej w narracji własnej oraz w opiniach nauczycieli

Autor

  • Małgorzata Moszyńska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu

Słowa kluczowe:

zespół Aspergera, narracja, szkoła ogólnodostępna, inkluzja, nauczyciel, interakcje społeczne

Abstrakt

Artykuł informuje o wnioskach płynących z narracji uczniów z rozpoznanym zespołem Aspergera realizujących obowiązek szkolny w szkołach ogólnodostępnych. Dotyka problemów, z jakimi borykają się uczniowie niepełnosprawni w interakcjach społecznych z grupą rówieśniczą oraz nauczycielami. Informuje o ocenie samych zainteresowanych, jak szkoła, a w jej ramach nauczyciele, zabezpieczają ucznia z zespołem Aspergera w zakresie wszystkich przypisanych tej instytucji funkcji. Wnioski z narracji wykazują niestety, że skuteczność procesu integracji w odniesieniu do badanych uczniów z zespołem Aspergera jest dużo niższa niż mogłaby być.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Atwood T. (1998), Zespół Aspergera, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Badawcze Kryteria Diagnostyczne (1998), Wydawnictwo Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii Kraków–Warszawa.

Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fourth Edition. Text Revision (DSM-IVTR) (2000), American Psychiatric Association, Washington, DC.

Dykcik W. (1997), Pedagogika specjalna, Poznań.

Frith U. (2005), Autyzm i zespół Aspergera, Wydawnictwo PZWL, Warszawa.

Gołaska P. (2013), Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przegląd wybranych koncepcji, Psychiatria. Psychologia Kliniczna”, nr 13(1), s. 8–14.

Hulek A. (red) (1986), Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, Warszawa.

Hulek A. (1997), Integracyjny system kształcenia i wychowania [w:] Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa.

Jachimczak B., Chrzanowska I. (2015) Kompetencje współczesnych nauczycieli a praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole [w:] Nauczyciel w ponowoczesnym świecie, J. Pyżalski (red), TheQ studio, Łódź.

Kielin J. (2002), Jak pracować rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk.

Kołakowska-Przełomiec H. (1979), Społeczne uwarunkowania alkoholizowania się nieletnich, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław.

Komender J. (red) (2009), Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa.

Komender J., Jagielska G., Bryńska A. (2009), Autyzm i zespół Aspergera, PZWL, Warszawa.

Konarzewski K. (1991), Sztuka nauczania, t. 2, Szkoła, PWN, Warszawa.

Kossakowski Cz. (1996), Wielopłaszczyznowość zjawiska odchylenia od normy, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Kosakowski Cz. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2009), Iluzja dydaktycznej sprawczości- profesjonalizm niekompetencji [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, L. Hurmo, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kutcher M. (2007), Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa.

Kwaśniewska G.(red) (2007), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka jego rodziny, Lublin.

Legierska L. (2013), Uczeń niepełnosprawny w reformowanej przestrzeni szkoły ogólnodostępnej [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Z. Gajdzca, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Łobocki M.(red) (1991), Forum pracy wychowawczej w szkole, UMCS, Lublin.

Maciarz A., Biedasiewicz M. (2000), Dziecko Autystyczne z zespołem Aspergera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Michilewicz S. (red) (2009), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Kraków.

Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania ICD 10 (1997), Wydawnictwo Uniwersyteckie, Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków–Warszawa.

Okoń W. (1998), Nowy słownik, Żak, Warszawa.

Osial W. (2012), Wychowawczo-aksjologiczne aspekty misji nauczyciela, „Pedagogika Christiana”, 2/30, UMK, Toruń.

Pietras T. (2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław.

Pietras T. (red.) (2010), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

Pilecka J. (2005), Znaczenie wczesnej diagnozy zaburzeń rozwoju dziecka dla wyboru właściwej terapii [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań.

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem,Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Randal P., Parker J. (2004), Autyzm jak pomóc rodzinie, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Rybakowski F. i in. (2014), Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie, „Psychiatria Polska”.

Stępniak K. (2012), Szkoła jako instytucja i jej funkcje, www.profesor.pl.

Śliwerski B. (2006), Czy szkoła da się lubić, „Polonistyka”, nr 9.

Winczura B. (2010), Autyzm, na granicy zrozumienia, Kraków.

Winczura B. (2008), Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Wolańczyk T. (red) (2005), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Moszyńska, M. (2018). Uczeń z zespołem Aspergera w aspekcie środowiska szkoły ogólnodostępnej w narracji własnej oraz w opiniach nauczycieli. Niepełnosprawność, (30), 249–258. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8461