A student with Asperger's Syndrom in the aspect of the public school environment in self-narrative and teacher opinions

Authors

  • Małgorzata Moszyńska University of Applied Sciences in Elbląg

Keywords:

Asperger Syndrome, narrative discourse, public school, inclusion, teacher, social interaction

Abstract

The article presents the conclusions drawn from the narrative discourse of public school students who have been diagnosed with Asperger Syndrome. The article describes problems with interactions between AS students and their peers and teachers. Views of the AS students on the functional framework provided by the educational institution are presented. The conclusions are, regrettably, that the process of integrating the Asperger Syndrome students into social interactions is less effective than it could theoretically be.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atwood T. (1998), Zespół Aspergera, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Badawcze Kryteria Diagnostyczne (1998), Wydawnictwo Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii Kraków–Warszawa.

Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fourth Edition. Text Revision (DSM-IVTR) (2000), American Psychiatric Association, Washington, DC.

Dykcik W. (1997), Pedagogika specjalna, Poznań.

Frith U. (2005), Autyzm i zespół Aspergera, Wydawnictwo PZWL, Warszawa.

Gołaska P. (2013), Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przegląd wybranych koncepcji, Psychiatria. Psychologia Kliniczna”, nr 13(1), s. 8–14.

Hulek A. (red) (1986), Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, Warszawa.

Hulek A. (1997), Integracyjny system kształcenia i wychowania [w:] Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa.

Jachimczak B., Chrzanowska I. (2015) Kompetencje współczesnych nauczycieli a praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole [w:] Nauczyciel w ponowoczesnym świecie, J. Pyżalski (red), TheQ studio, Łódź.

Kielin J. (2002), Jak pracować rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk.

Kołakowska-Przełomiec H. (1979), Społeczne uwarunkowania alkoholizowania się nieletnich, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław.

Komender J. (red) (2009), Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa.

Komender J., Jagielska G., Bryńska A. (2009), Autyzm i zespół Aspergera, PZWL, Warszawa.

Konarzewski K. (1991), Sztuka nauczania, t. 2, Szkoła, PWN, Warszawa.

Kossakowski Cz. (1996), Wielopłaszczyznowość zjawiska odchylenia od normy, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Kosakowski Cz. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2009), Iluzja dydaktycznej sprawczości- profesjonalizm niekompetencji [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, L. Hurmo, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kutcher M. (2007), Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa.

Kwaśniewska G.(red) (2007), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka jego rodziny, Lublin.

Legierska L. (2013), Uczeń niepełnosprawny w reformowanej przestrzeni szkoły ogólnodostępnej [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Z. Gajdzca, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Łobocki M.(red) (1991), Forum pracy wychowawczej w szkole, UMCS, Lublin.

Maciarz A., Biedasiewicz M. (2000), Dziecko Autystyczne z zespołem Aspergera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Michilewicz S. (red) (2009), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Kraków.

Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania ICD 10 (1997), Wydawnictwo Uniwersyteckie, Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków–Warszawa.

Okoń W. (1998), Nowy słownik, Żak, Warszawa.

Osial W. (2012), Wychowawczo-aksjologiczne aspekty misji nauczyciela, „Pedagogika Christiana”, 2/30, UMK, Toruń.

Pietras T. (2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław.

Pietras T. (red.) (2010), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

Pilecka J. (2005), Znaczenie wczesnej diagnozy zaburzeń rozwoju dziecka dla wyboru właściwej terapii [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Poznań.

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem,Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Randal P., Parker J. (2004), Autyzm jak pomóc rodzinie, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Rybakowski F. i in. (2014), Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie, „Psychiatria Polska”.

Stępniak K. (2012), Szkoła jako instytucja i jej funkcje, www.profesor.pl.

Śliwerski B. (2006), Czy szkoła da się lubić, „Polonistyka”, nr 9.

Winczura B. (2010), Autyzm, na granicy zrozumienia, Kraków.

Winczura B. (2008), Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Wolańczyk T. (red) (2005), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa.

Published

2018-09-05

How to Cite

Moszyńska, M. (2018). A student with Asperger’s Syndrom in the aspect of the public school environment in self-narrative and teacher opinions. Disability , (30), 249–258. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8461