Art pedagogy in relation to disability. Semiotic analysis of selected paintings related to the topic of disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.08

Keywords:

art pedagogy, disability, inclusive society, semiotic analysis, artworks related to disability

Abstract

This article focuses on the semiotic analysis of selected works of art related to the theme of disability, examining how these compositions create a space for portraying the experiences of individuals with disabilities. Such a perspective engages the audience, leading to a deeper understanding of their reality. Analyzing various works related to the theme of disability from different periods, the study explores how art addresses the topic of disability and conveys a message about society and its attitudes towards individuals with disabilities. The research aims to observe the evolution of the portrayal of disability in art and highlight the development of social awareness on this subject. The qualitative methodology is based on Umberto Eco's theory of the open work and semiotic analysis of the image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ałpatow M.W. (1964), Historia sztuki. Renesans i Barok, VEB Verlag der Kunst, Drezno.

Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, WPN, Warszawa.

Bąk T., Czarnecki P. (2020), Wspierająca rola Sieci Web w życiu osób niepełnosprawnych, Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji HUMANUM, 36(1): 5–19.

Carroll W.C., King F., Beggar L. (1996), Representations of Poverty in the Age of Shakespeare, Cornell University Press, Ithaca and London.

Danto A.C. (2016), Czym jest sztuka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Eco U. (2008), Dzieïo otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, W.A.B., Warszawa.

Jagla J. (2004). Boska Medycyna i Niebiescy Uzdrowiciele wobec kalectwa i chorób człowieka, Warszawa; https://niezlasztuka.net/o-sztuce/pieter-bruegel-slepcy/ (dostęp: 16.12.2023).

Kaczmarska B. (2017), Twórczość artystyczna w życiu osób z niepełnosprawnością – indywidualny i społeczny wymiar arteterapii, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, I(22): 107–129.

Karczmarzyk M. (2020), Polska sztuka współczesna w oczach dzieci i dorosłych, Potencjał pedagogiczny, komunikacyjne oraz kulturowy wybranych obrazów Jacka Yerki, Tomasza Sętowskiego, Rafała Olbińskiego i Zdzisława Beksińskiego, Wydawnictwo UG, Gdańsk.

Kilar K. (2016), Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” jako przykład wsparcia dla osób z niepełnosprawnościa, Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, 9: 68–73.

Krawiecka K. (2014), Rysunek osób z niepełnosprawnością intelektualną – twórcze medium i fundament autorehabilitacji, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 27, 2.

Kuppers P. (2014), Studying Disability Arts and Culture, Bloomsbury Publishing, London.

Kuskowski M. (2015), Komentarz: Terapia zajęciowa jako wartość; http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/259824;jsessionid=4B2599AC1EB4A6133254044F3B39C9ED?ci=document_a dd_comment&mid=261136&state=am.

Majchrzyk-Mikuła J., Kacprzak M. (2020), Arteterapia inspiracją dla pedagogiki, Roczniki Pedagogiczne, 12.

Pilecka W., Pilecki J. (1996), Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo [w] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Eruditus, Poznañ.

Penrose R. (1992), Picasso: życie i twórczość, PIW, Warszawa.

Roberts-Jones P.(2000), Pieter Bruegel Starszy, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.

Sadowska A., Pogonowski M., (2022). Udostępnianie kultury osobom niepełnosprawnym – potencjał spektaklu teatralnego w wykonaniu osób z dysfunkcją wzroku, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, III–IV: 161–172.

Szolc K. (2016), Osoby z niepełnosprawnością w dziełach sztuki w ujęciu pedagogicznym, Forum Pedagogiczne, 1: 339–348.

Witko A. ( 2006), Tajemnica Las Meninas, Wydawnictwo AA, Kraków.

Netografia

https://www.yoair.com/pl/blog/body-narratives-and-performance-art-in-the-expressionof-disability/ (dostęp: 18.02.2023).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Panny_dworskie (dostęp: 23.06.2023).

https://www.filmweb.pl/serial/Atypowy-2017-778573 (dostęp: 24.06.20)23.

Jagla J., Pieter Bruegel „Ślepcy”, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/pieter-bruegel-slepcy/ (dostęp: 03.06.2023).

Published

2023-06-15

How to Cite

Karczmarzyk, M. (2023). Art pedagogy in relation to disability. Semiotic analysis of selected paintings related to the topic of disability. Disability - Discourses of Special Education, (48), 122–133. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.08

Issue

Section

Artykuły