Sytuacja rodzinna rodzeństwa mającego brata lub siostrę niesłyszącą

Autor

  • Katarzyna Plutecka Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Słowa kluczowe:

rodzeństwo, sytuacja rodzinna, uszkodzenie słuchu

Abstrakt

Artykuł ma charakter empiryczny. Celem badań była diagnoza sytuacji rodzinnej słyszącego rodzeństwa mającego brata lub siostrę niesłyszącą. W badaniu wzięły udział 73 osoby, które są siostrami (39 osoby) i braćmi (34 osób). Badania miały charakter eksploracyjny. Wyniki z niniejszych badań świadczą, że płeć rodzeństwa nie była czynnikiem różnicującym podczas realizowanych przez nich ról społecznych w systemie rodzinnym. Bracia i siostry postrzegają przypisane role społeczne w sposób świadomy. Analiza materiału empirycznego pozwoliła zdiagnozować wiedzę i opinie respondentów na temat funkcjonowania podsystemu: słyszące rodzeństwo – niesłyszący brat/niesłysząca siostra. Ponadto rodzeństwo podkreślało potrzebę wielowymiarowego wsparcia społecznego, dostosowanego do ich potrzeb.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bat-Chava, Y., Martin, D. (2002), Sibling relationships of deaf children: the impact of child and family characteristics, Rehabilitation Psychology, 47 (1): 73–91.

Capodieci S. (2006), Rodzeństwo: Jaś i Małgosia czy Kain i Abel, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Cicirelli, V. (1985), Sibling relationships throughout the life cycle [in:] The handbook of family psychology and therapy, L. L'Abate (ed.), Dorsey Press, Homewood IL.

Dykcik W. (2010), Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu, Poznań.

Hosseinkhanzadeh A.A, Seyed Noori S.Z., Esapoor M., Yeganeh T. (2014), Comparison of Siblings Relationships in Families with Mentally Retarded, Deaf and Nondisabled Children, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 114: 14–18.

Freud Z. (1997), Totem i tabu. Kilka zgodności w życiu psychicznym dzikich i neurotyków, Wydawnictwo KR, Warszawa.

Kasten H. (1997), Rodzeństwo: ideały, rywale, powiernicy, Wydawnictwo Springer PWN, Warszawa. Liberska H. (2014), Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie [w:] Psychologia rodziny, I. Janicka, H. Liberska (red.), PWN, Warszawa.

Manor-Binyamini I., Abu-Ajaj O. (2012), Coping of siblings of children with developmental disabilities in the Bedouin community, Research in developmental disabilities, 33 (3): 825–831.

Parens H. (1988), Siblings in early childhood: Some direct observational findings, Psychoanalytic Inquiry, 8: 31–50.

Raghuraman R.S. (2008), The emotional well-being of older siblings of children who are deaf or hard of hearing and older siblings of children with typical hearing, The Volta Review, 108 (1): 5–35.

Świętochowski W. (2014), Rodzina w ujęciu systemowym [w:] Psychologia rodziny, I. Janicka, H. Liberska (red.), PWN, Warszawa.

Verte, S., Hebbrecht, L., Roeyers, H. (2006), Psychological adjustment of siblings of children who are deaf or hard of hearing, The Volta Review, 106 (1): 89–110.

Willi J. (1996), Związek dwojga. Psychoanaliza pary, przekład: M. Szewcow-Szewczyk, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa.

Winnicott D.W. (2010), Dziecko, jego rodzina i świat, przekład: A. Bartosiewicz, Oficyna Igenium, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-16

Jak cytować

Plutecka, K. . (2020). Sytuacja rodzinna rodzeństwa mającego brata lub siostrę niesłyszącą. Niepełnosprawność, (40), 101–111. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5838