The educational dimension of poverty of people with disabilities

Authors

  • Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk University of Zielona Góra

Keywords:

poverty, people with disabilities, educational dimension of poverty

Abstract

In the article, I point out the high complexity and multidimensionality of the hot social issue of poverty among people with disabilities, which I analyse in an educational context/dimension. I therefore recognise that the deprivation of needs and reproducing the mechanisms of functioning in a generational family experienced by them may result in their marginalisation and social exclusion in the education system. I would like to point out that the socialisation or upbringing of children with disabilities in poor families and the effects of economic deprivation and other negative phenomena experienced by them is also of considerable importance at school, which by definition should be accessible and inclusive for all pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chustecka M., Dymowska M., Stoecker E. (2015), Dyskryminacja w szkole oczami młodzieży – na podstawie wywiadów grupowych z uczennicami i uczniami gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych [w:] Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa, 79–130.

Czerepaniak-Walczak M. (2015), Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, Pedagogika Społeczna, 14, 3 (57): 77–87.

Ćwirynkało K. (2013), Osoby z niepełnosprawnością jako ofiary zaniedbania w rodzinie, Opuscula Sociologica, 3: 47–59.

Darling-Hammonda L., Flooka L., Cook-Harveya Ch., Barronb B., Osherc D. (2020), Implications for educational practice of the science of learning and development, Applied Developmental Science, 24, 2: 97–140, https://doi.org/10.1080/10888691.2018.1537791 (dostęp: 22.02.2021).

Dąbkowska M.I. (2019), Wykorzystanie seksualne dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Dyrda B. (2010), Trudne dzieciństwo dziecka zdolnego, Chowanna, 1: 109–117.

Dz. U. z 2020 r., poz. 491, wersja od 31 marca 2020 r. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. Na podstawie art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019 r., poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r., https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ ogloszenie-na-obszarze-rzeczypospolitej-polskiej-stanu-epidemii-18972567 (dostęp: 31.07.2020).

Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015), Dyskryminacja w edukacji – przegląd wybranych polskich badań [w:] Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa, 9–58.

Grotowska-Leder J. (2010), Ubóstwo w Polsce w okresie transformacji – aspekty teoretyczne i empiryczne [w:] Społeczeństwo wobec wyzwań współczesności. Wybrane podejścia badawcze i interpretacyjne, red. D. Walczak-Duraj, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Łódź.

GUS, Jakość życia i kapitał społeczny w Polsce. Wyniki Badania spójności społecznej (2018), Warszawa.

GUS, Jakość życia i kapitał społeczny w Polsce. Wyniki Badania spójności społecznej (2020), Warszawa.

GUS, Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2019 r. (2020), https://stat.gov.pl/obszarytematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/zasieg-ubostwa-ekonomicznego-w-polsce-w-2019-roku,14,7.html?pdf=1 (dostęp: 31.07.2020).

Horton P.B., Leslie G.R. (1970), Studies in the Sociology of Social Problems, AppletonCentury-Crofts, New York.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2019), On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities, Przegląd Badań Edukacyjnych, 28, 1: 95–110.

Jarosz E. (2011), Profilaktyka krzywdzenia dzieci, Dziecko Krzywdzone, 1 (34): 7–26.

Jarosz E. (2015), Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.

Kaźmierczak-Kałużna I. (2012a), Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Kaźmierczak-Kałużna I. (2012b), Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, Kultura i Społeczeństwo, 12: 137–147.

Kaźmierczak-Kałużna I. (2016), Ja bym chciała, żeby moje dzieci mieli szczęśliwe dzieciństwo, nie tak, jak ja... Dzieciństwo własne a dzieciństwo własnych dzieci w narracjach wielodzietnych ubogich kobiet, Opuscula Sociologica, 4 (18): 63–78.

Kaźmierczak-Kałużna I. (2019), Kiedyś zaplanowałam może jeszcze pouczyć się trochę… Aspiracje edukacyjne a ich realizacja w narracjach wielodzietnych ubogich kobiet, Dyskursy Młodych Andragogów, 20: 77–91.

Komendant-Brodowska A. (2014), Agresja i przemoc szkolna. Raport z badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Konstańczak S. (2010), Postęp cywilizacyjny a bezpieczeństwo ekologiczne, Journal of Ecology and Health, 14, 6: 272–276.

Kosakowski C. (2012), Trudności wychowawcze w edukacji i rewalidacji/rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 253–267.

Necel R. (2017), O znaczeniu praw społecznych dla rozwoju obywatelstwa, Opuscula Sociologica, 4 (22): 5–17.

New Vision for Education Unlocking the Potential of Technology, World Economic Forum, Geneva, Switzerland (2015), http://www3.weforum.org/docs/WEFUSA_New VisionforEducation_Report2015.pdf (dostęp: 20.02.2021).

Niedbalski J. (2019), Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź.

Nowak A. (2012a), Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego, Chowanna, 1 (38): 17–32.

Nowak A. (2012b), Zagrożenie wykluczeniem społecznym kobiet niepełnosprawnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Nowak A. (2014), Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 2: 21–30.

Ostaszewski K. (2014), Kultura szkoły a zachowania ryzykowne uczniów, Edukacja, 1 (126): 14–24.

Patulski A., Godlewska-Bujok B. (2017), Prekariat, następny etap rozwoju czy raczej przejaw przemocy instytucjonalnej?, Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej, 24, 2: 165–172.

Pilch T. (2010), Miliard dzieci bez szczęścia, Chowanna, 1 (34): 41–48.

Potoczna M., Warzywoda-Kruszyńska W. (2009), Kobiety z łódzkich enklaw biedy. Bieda w cyklu życia i międzypokoleniowym pokazie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja, przemoc i mowa nienawiści w społecznościach szkolnych – charakterystyka zjawiska oraz strategie przeciwdziałania na podstawie wywiadów z nauczycielami i nauczycielkami ze wsi oraz małych i średnich miast [w:] Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Sadowska S. (2016), Kształcenie integracyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – krytyczny bilans pierwszych strukturalnych zmian w systemie edukacji, Przegląd Badań Edukacyjnych, 23: 125–144.

Standing G. (2014), Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020–2030, Pierwsza polska Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami (2020), http://niepelnosprawni.gov.pl/a,1173,pierwszapolska-strategia-na-rzecz-osob-z-niepelnosprawnosciami (dostęp: 1.03.2021).

Sutkowski M. (2019), Czy polska szkoła może być tak fajna jak fińska?, rozmowa z Martą Zahorską, https://krytykapolityczna.pl/kraj/o-finskiej-szkole-i-polskiej-zahorska/ (dostęp: 22.02.2021).

Syrek E. (2010), Krzywdzenie dziecka w rodzinie przez zaniedbywanie lecznicze, Chowanna, 1: 89–93.

Szarfenberg R. (2006), Marginalizacja i wykluczenie społeczne. Wykłady, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A. (2010), Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Tarkowska E. (2006), Ubóstwo dzieci i młodzieży a edukacja [w:] Nowe dylematy polityki społecznej, red. S. Golinowska, M. Boni, CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, 226–243.

Tarkowska E., Górniak K., Kalbarczyk A. (2006), System edukacji, ubóstwo, wykluczenie społeczne, Polityka Społeczna, 11–12: 29–33.

Warzywoda-Kruszyńska W. (2008), Dzieci żyjące w biedzie – dzieci krzywdzone, Dziecko Krzywdzone, 2 (23): 1–12.

Wlazło M. (2014), Prekariat i niepełnosprawność – o tymczasowości i niepewności edukacji, rehabilitacji, pracy i życia, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 6: 33–47.

Wolny J. (2020), Obywatel z niepełnosprawnością intelektualną. Obszary działań i propozycje rozwiązań w projekcie „Aurora znaczy jutrzenka”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Wysocka E. (1998), Teoretyczne podstawy funkcjonowania i znaczenia samopomocy psychopedagogicznej w opiece społecznej i dla rozwoju osobistego jednostki, Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne, 2.

Published

2020-06-16

How to Cite

Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2020). The educational dimension of poverty of people with disabilities. Disability , (40), 112–126. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5839