Attitudes (beliefs) of early school education teachers towards inclusive education – structure of the researched phenomenon

Authors

  • Joanna Skibska University of Silesia in Katowice

Keywords:

inclusive education, teachers’ attitudes, inclusion, structure of inclusive education

Abstract

The article is devoted to attitudes (beliefs) of early school education teachers towards inclusive education. It presents the results of research on the structure of inclusive education that emerges from the beliefs of the early childhood education teachers surveyed. As a result of the statistical analysis of the factor loadings, four areas of beliefs expressed by the surveyed teachers were indicated: the belief that inclusive education makes sense, the belief that there are no barriers to the implementation of inclusive education, the isolationist attitude towards children with SEN, and the pro-inclusive attitude manifested towards children with SEN. The analysis of the results of the study indicates some correlations between the attitudes (beliefs) of the surveyed teachers towards inclusive education and students with special educational needs and the teachers’ age, years of working with SEN students, and their participation in in-service training. The presented research points to the direction of further empirical investigations aimed at identifying the reason why teachers participating in in-service training in working with SEN pupils, on the one hand, express the belief that inclusive education makes sense, and, on the other hand, are characterized by the isolationist attitude towards students with special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Khamisy D. (2013), Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa.

Barłóg K. (2018), Edukacja i zmian – nastawienia empatyczne nauczycieli i uczniów w edukacji inkluzyjnej, „Edukacja – Technika – Informatyka”, 1(23): 211–217.

Chodkowska M., Kazanowski Z. (2007), Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Chodkowska M., Kazanowski Z. (2005), Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia”, 17: 139–154.

Chrzanowska I. (2019), Postawy wobec edukacji włączającej – jakie skutki? [w:] Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Wydawnictwo FRSE, Warszawa.

Ćwirynkało K., Żyta A. (2015), Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Raport z badań, „Szkoła Specjalna”, 4: 245–259.

Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (2014), Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, Odense.

Gajdzica Z. (2014), Kategorie sukcesów w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gajdzica Z. (2011), Opinie nauczycieli szkół ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej uczniów z lekki upośledzeniem umysłowym w kontekście toczącej się reformy kształcenia specjalnego [w:] Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej, Z. Gajdzica (red.), Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.

Jachimczak B. (2018), Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne”, 48: 33–43.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Zaorska M. (2014), Prowłączające zmiany w systemie polskiej edukacji – nowe możliwości, ograniczenia i wyzwania, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 4: 9–28.

Janiszewska-Nieścioruk Z., (2013), Elastyczność i różnorodność prowłączających działań irozwiązań w systemie edukacji jako remedium w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach, „Konteksty Pedagogiczne”, 1: 79–89.

Lechta V. (2010), Pedagogika integracyjna kontra edukacja inkluzyjna (włączająca): podobieństwa i różnice [w:] Krakowska pedagogika specjalna, J. Wyczesany (red.), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Mittler P. (2000), Working Towards Inclusive Education, Fulton, Londyn.

Mudło-Głagolska K., Lewandowska M. (2018), Edukacja inkluzyjna w Polsce, „Przegląd Pedagogiczny”, 2: 202–-214.

Paradowska E. (2020), Edukacja inkluzyjna w perspektywie nauczycieli przedszkoli ogólnodostępnych, Szkoła Specjalna, 2: 85–98.

Skałbania B., Babiarz M. (2018), Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, „Student Niepełnosprawny. Studia i Rozprawy”, 18(11): 17–27.

Skibska J. (2019), W kierunku normalizacyjnych zmian w obszarze edukacji inkluzyjnej i społecznego włączania uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych [w:] Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań, J. Skibska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Skibska J. (2016), Edukacja włączająca w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – analiza segmentacyjna. Doniesienia z badań, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, 22(1): 161–174.

Skotnicka B. (2019), Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych, „Kultura i Edukacja”, 1(123): 230–247.

Szarfenberg R. (2003), Problemy definicyjne zjawiska wykluczenia, Raport Grupy nr 2 Zespołu Zadaniowego ds. Integracji Społecznej Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.

Zacharuk T. (2011), Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny „Meritum”, 1(20): 2–7.

Published

2021-11-29

How to Cite

Skibska, J. (2021). Attitudes (beliefs) of early school education teachers towards inclusive education – structure of the researched phenomenon . Disability - Discourses of Special Education, (41), 132–147. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6326

Issue

Section

Artykuły