About the superiority of skills over reflection (in the context of student interpretation of matter special pedagogy)
Keywords:
skills, reflection, implementation competences, interpretative competences, matter of special pedagogyAbstract
The article discusses the student’s definitions of the matter of special pedagogy. Their analysis points towards two tendencies in student’s thinking. First of them is breaking the connection between thought and action, and show the dominance of methodical orientation, where implementation competences significantly gain in importance at the expense of interpretative competences. In this context the skill’s nature becomes instrumental, reduced to the application of solutions which goals do not depend on people who are acting. The second tendency lies in the recognition of special pedagogy as a scientific subdiscipline, which is to cognise reality and to look for ways to act in it.
Downloads
References
Bilińska-Suchanek E. (2011), Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Czerka E. (2013), Przejawy kultury terapeutycznej w edukacji akademickiej, „Edukacja Dorosłych” nr 2.
Giddens A. (2010), Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Giroux H. (2010), Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej [w:] H. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Habermas J., (1999), Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t.1, PWN, Warszawa.
Hessen S. (1997), Podstawy pedagogiki, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
Kołakowski L. (2002), Kapłan i błazen (Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia) [w:] L. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone z lat 1955–1968, t. 2, „Puls”, Londyn.
Krause A. (2011), Paradygmaty w pedagogice i jej dyscyplinach szczegółowych, http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/sztw_2011_2_71_amadeuszkrause.pdf [dostęp: 20.07.2017].
Krause A. (2009), Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 1.
Krause A. (2013), Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika krytyczna, „Studia Edukacyjne” nr 25.
Krzemińska D., Rzedzicka K. (2009), O przygotowaniu zawodowym pedagogów specjalnych – krajobraz (bez)zmian?, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 1.
Kwaśnica R. (1990), Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli [w:] Ku pedagogii pogranicza, Z. Kwiecińki, L. Witkowski (red.), Wydawnictwo UMK, Toruń.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
McLaren P. (1991), Rytualne wymiary oporu – błaznowanie i symboliczna inwersja” [w:] Nieobecne dyskursy, cz. 1, Z. Kwieciński (red.), Wydawnictwo UMK, Toruń.
Rutkowiak J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji [w:] Odmiany myślenia o edukacji, J. Rutkowiak (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.