Inny, inność/obcość w perspektywie doświadczeń edukacyjnych – fenomenograficzne poszukiwanie znaczeń

Autor

  • Dorota Krzemińska Uniwersytet Gdański
  • Jolanta Rzeźnicka-Krupa Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

Inny, inność/obcość, różnica, fenomenografia, interpretacja znaczeń

Abstrakt

W prezentowanym tekście autorki przedstawiają badania prowadzone w ramach realizacji kursu z międzynarodową grupą studentów w belgijskiej uczelni. Problematyka zajęć o tematyce: The Other in education and education to the Other: philosophical and socio-cultural aspects of education in diversity, koncentrowała się wokół kategorii różnicy oraz pojęcia Innego/inności. Powyższe kategorie były egzemplifikowane m.in. poprzez zjawisko niepełnosprawności intelektualnej. Kontekst badań empirycznych przeprowadzonych w trakcie zajęć wykładowo-warsztatowych ze studentami był osadzony w jakościowym modelu empirii z zastosowaniem fenomenografii, ich teoretyczną płaszczyznę stanowiły koncepcje filozoficzne B. Waldenfelsa i H.G. Gadamera. Rezultaty badań ukazują szczegółowo, jakie znaczenia konstruują sposoby rozumienia i interpretacji kategorii różnicy oraz pojęć Innego/inności w grupie badanych studentów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Berger P.L., Luckmann T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dziuban Z. (2009), Obcość, bezdomność, utrata: wymiary atopii współczesnego doświadczenia kulturowego, WNS UAM, Poznań, http:/repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/4734/1/DziubanII.pdf [dostęp: 28.11.2018]; URL: http://hdl.handle.net/10593/4734.

Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gadamer H.G. (2003), Język i rozumienie, Fundacja Aletheia, Warszawa.

Krzemińska D., Rzeźnicka-Krupa J. (2013), „Inny/Inność” w międzykulturowym doświadczeniu edukacyjnym. Pytania i refleksje w kontekście współczesnych zmian kształcenia na poziomie wyższym, „Zeszyty Humanistyczne”, vol. 13, nr 1(31), s. 105–117.

Marton F. (1981), Phenomenography – Describing Conceptions of the Word around Us, „Instructional Science”, nr 10, s. 177–200.

Marton F. (1997), Phenomenography [w:] Research, Methodology and Measurement: An International Handbook, J.P. Keeves (red.), Pergamon, Oxford.

Marton F., Booth S. (1997), Learning and Awereness, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah–New Jersey.

Męczkowska A. (2003), Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 72–74.

Richardson J.T.E. (1999), The Concepts and Methods of Phenomenographic Research, „Review of Educational Research”, no. 1, s. 53–82.

Ricoeur P. (2005), O sobie samym jako innym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rzeźnicka-Krupa J. (2009), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szkudlarek T. (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, Socjologia Wychowania vol. 13, nr 317, s. 185–190.

Tokarska–Bakir J. (1992), Hermeneutyka Gadamerowska w etnograficznym badaniu obcości, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty”, nr 446(1), s. 3–17, http://www.cyfrowaetnografia.pl/Content/2731/Strony+od+PSL_XLVI_nr1-2_Tokarska.pdf [dostęp: 28.11.2018].

Waldenfels B. (2002), Topografia obcego, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Waldenfels B. (2009), Podstawowe motywy fenomenologii obcego, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-19

Jak cytować

Krzemińska, D., & Rzeźnicka-Krupa, J. (2018). Inny, inność/obcość w perspektywie doświadczeń edukacyjnych – fenomenograficzne poszukiwanie znaczeń. Niepełnosprawność, (32), 180–207. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8166