,Assertionen mit Fokus‘ in wissenschaftlichen Texten. Betrachtung aus deutsch-polnischer Sicht
Słowa kluczowe:
asercja/wyrażenie asertoryczne, metatekst, styl naukowyAbstrakt
‚Asercje z uwydatnieniem‘ w tekstach naukowych. Analiza z perspektywy niemiecko-polskiej
Przedmiotem artykułu są rozpowszechnione w tekstach naukowych wyrażenia asertoryczne, rozpoczynające się od metatekstowego zdania głównego, którego podstawową funkcją jest uwydatnienie mówienia autora i skierowanie uwagi czytelnika na wprowadzaną do tekstu, nową informację. Asertoryczne uwydatnienia należą do skonwencjonalizowanych i w dużej mierze zrutynizowanych form, które pełnią różnorakie funkcje podczas tworzenia tekstu naukowego. Celem tego artykułu jest uchwycenie leksykalnej, gramatycznej i stylistycznej wariantywności tych wyrażeń z myślą o ich relewancji w procesie nauczania stylu naukowego.
Downloads
Bibliografia
Drescher, Martina (2003): Sprache der Wissenschaft, Sprache der Vernunft? Zum affektleeren Stil in der Wissenschaft. In: Habscheid Stephan/Fix Ulla (Hg.): Gruppenstile. Zur sprachlichen Inszenierung sozialer Zugehörigkeit. Frankfurt/Main, 53–79.
Ehlich, Konrad (1993): Deutsch als fremde Wissenschaftssprache. In: Jahrbuch Deutsch als Fremdsprache 19. München, 13–42.
Ehlich, Konrad (2006): Mehrsprachigkeit in der Wissenschaftskommunikation – Illusion oder Notwendigkeit? In: Ehlich, Konrad/Heller, Dorothee (Hg.): Die Wissenschaft und ihre Sprachen. Frankfurt/Main, 17–38.
Feine, Angelika (1994): Syntaktische Muster mit lexikalischer Varianz als polyfunktionales Mittel konzeptueller Schriftlichkeit und Mündlichkeit. In: Iluk, Jan (Hg.): Probleme der Schreibentwicklung im Fremdsprachenunterricht. Katowice, 32–48.
Graefen, Gabriele (1997): Der Wissenschaftliche Artikel – Textart und Textorganisation. Frankfurt/ Main.
Hoffmann, Ludger (1997): Thematische Organisation von Text und Diskurs. In: Zifonun, Gisela/Hoffmann, Ludger/Strecker, Bruno u.a. (Hg.): Grammatik der deutschen Sprache. Berlin.
Kruse, Otto (1997): Wissenschaftliche Textproduktion und Schreibdidaktik. In: Jakobs, Eva-Maria/Knorr, Dagmar (Hg.): Schreiben in den Wissenschaften. Frankfurt/Main, 141–158.
Lüger, Heinz-Helmut (1999): Satzwertige Phraseologismen. Eine pragmalinguistische Untersuchung. Wien.
Lüger, Heinz-Helmut (2014): Einzeltextorientierte Argumentationsanalyse. Typoskript.
Oszewska, Danuta (2007): Metatexteme in den Geisteswissenschaften. Typologie – Funktionalität – Stilistik. Gdańsk.
Redder, Angelika (2001): Modalverben in wissenschaftlicher Argumentation – Deutsch und Englisch im Vergleich. In: Jahrbuch DaF 27, 313–330.
Rolf, Eckard (1993): Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin.
Sandig, Barbara (1978): Stilistik. Sprachpragmatische Grundlegung der Stilbeschreibung. Berlin.
Steiner, Felix (2009): Dargestellte Autorschaft. Autorkonzept und Autorsubjekt in wissenschaftlichen Texten. Tübingen.
Steinhoff, Torsten (2007): Zum ich-Gebrauch in Wissenschaftstexten. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 35, 1–26.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.