Rodzicielskie troski osób uwikłanych w doświadczanie relacji kobiety i mężczyzny z niepełnosprawnością intelektualną jako pary wychowującej dziecko. Wokół (braku) dobrych praktyk wsparcia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.15%20

Słowa kluczowe:

relacje damsko-męskie, niepełnosprawność intelektualna, wsparcie

Abstrakt

W prezentowanym artykule ukażę zaledwie wstępnie, tytułem swoistego zasygnalizowania, rezultaty zrealizowanej próbki badawczej odnoszącej się do pojedynczej rodziny, której doświadczenia splatają się z uwikłaniem w życie dorosłej kobiety z niepełnosprawnością intelektualną oraz jej partnera – również osoby z niepełnosprawnością  intelektualną, którzy zostali rodzicami i wychowują córkę. Badanie było osadzone w jakościowym modelu empirii, z zastosowaniem otwartego wywiadu pogłębionego. Zamysłem artykułu jest zwrócenie uwagi na swoiste osamotnienie rodziców „takiej pary”, którzy – podejmując stałą pomoc i wsparcie wobec dorosłej córki i jej partnera – obojgu osobom z niepełnosprawnością intelektualną oraz wnuczki, prezentują przykład najlepszych praktyk towarzyszenia i pomocy w zadaniach codzienności. Jednakże aktualnie pozostaje ono zredukowane wyłącznie do kręgu najbliższej rodziny, pozostając niejako prywatną sprawą. W tym kontekście jaskrawo zaznacza się brak (nie tylko dobrych, ale jakichkolwiek) instytucjonalnych praktyk wsparcia i pomocy, systemowo udzielanych parze/związkowi – dwojgu osobom z niepełnosprawnością intelektualną żyjących razem (i wychowujących dziecko), adekwatnie do bieżącej, jednostkowej sytuacji życiowej i związanych z nią potrzeb.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Chyła A. (2014), Kobiety z niepełnosprawnością intelektualną w roli matki – perspektywa zagrożeń, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 13: 40–53.

Ćwirynkalo K. (2019), Ryzyko zaniedbania dziecka a niepełnosprawność intelektualna rodzica. Dziecko krzywdzone, Teoria, badania, praktyka, 18(1): 69–82.

Ćwirynkało K. (2021), Ojcowie z niepełnosprawnością intelektualną (Fathers with intellectual disabilities), Wydawnictwo Naukowe UWM.

Charmaz C. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drzazga A. (2016), Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – od akceptacji do wsparcia, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12: 85–98.

Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Kijak R. (2019), Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną, PWN.

Krzemińska D. (2009), O byciu parą osób z niepełnosprawnością intelektualną. Życie z niepełnosprawnością, Trud Dorastania i Społecznej Egzystencji, 93.

Krzemińska D. (2019), Być parą z niepełnosprawnością intelektualną: studium mikroetnograficzne w kontekście teorii postkolonialnej Homiego K. Bhabhy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krzemińska D., Lindyberg I. (2012), Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną: teksty rozproszone, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Myśliwczyk I. (2022), Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną – retrospekcja doświadczeń biograficznych, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1: 49.

Piechowska P. (2022), Doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną związane z pełnieniem roli partnera oraz rodzica ukazane z perspektywy samych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich bliskich, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Gdański.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sulima R. (2000), Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Wełyczko P. (2017), Od codzienności cudzej do własnej. Refleksje i wnioski o charakterze biografii antropologicznych, Wyzwanie Edukacyjne, 98.

Wołowicz A. (2018), Mniejszość w mniejszości. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną, Societas/Communitas, 26(2–2): 181–208.

Wołowicz A. (2021), Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zakrzewska-Manterys E. (2018), Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną jako zjawisko społeczne, Societas/Communitas, 26(2–2): 27–38.

Żyta A. (2013), Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, Edukacja Dorosłych, 2(69).

Żyta A., Ćwirynkało K. (2020), Związki uczuciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Netografia

Faron D., Nie bój się. Przecież jestem obok, https://wiadomosci.wp.pl/nie-boj-sie-przeciezjestem-obok-6991356829940704a [dostęp: 6.03.2024].

https://obecni.interia.pl/artykuly/news-prawo-do-milosci-prawo-do-doroslosci,nId,5021390 [dostęp: 6.03.2024].

Projekt cupid, O czym jest ten program? Odpowiada jedna z uczestniczek!, https://ttv.pl/aktu alnosci/o-czym-jest-program-projekt-cupid-kim-sa-bohaterowie-ls7098238 [dostęp: 6.03.2024].

Różański M., Miłość i rozpacz nie mają ilorazu inteligencji, http://www.niepelnosprawni.pl/ ledge/x/2080383 [dostęp: 15.09.2023].

Różański M., Mój syn z niepełnosprawnością intelektualną się zakochał. Co robić?, https://wiez. pl/2023/02/21/osoba-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-milosc-zakochala-sie-co-robic/) [dostęp: 15.09.2023].

Pobrania

Opublikowane

2023-10-13

Jak cytować

Krzemińska, D. (2023). Rodzicielskie troski osób uwikłanych w doświadczanie relacji kobiety i mężczyzny z niepełnosprawnością intelektualną jako pary wychowującej dziecko. Wokół (braku) dobrych praktyk wsparcia. Niepełnosprawność, (50), 244–261. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.15

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora