O patriotyzmie, patriotach i wartościach patriotycznych w rozmowach z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Refleksje na marginesie pewnej pracy magisterskiej
Słowa kluczowe:
świat wartości patriotycznych, osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną, badania jakościoweAbstrakt
W artykule zaprezentowano fragmentaryczne wyniki badań jakościowych przeprowadzonych przez studentkę w ramach jej własnej pracy magisterskiej, której przedmiotem był świat wartości patriotycznych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ta problematyka bywa rzadko podejmowana w eksploracjach naukowych poświęconych grupie dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, stąd też pomysł, aby badania autorki pracy magisterskiej opublikować. Niestety, przedwczesna i nagła śmierć dziewczyny wkrótce po egzaminie magisterskim zniweczyła realizację tego przedsięwzięcia. Jako promotorka tej pracy magisterskiej postanowiłam, niejako w imieniu studentki, częściowo wykorzystać wyniki jej badań oraz przybliżyć je, nadając jakkolwiek wybranym z całości fragmentom materiału empirycznego własny, bardziej indywidualny ogląd i sposób prezentacji. Intencją zaprojektowanego własnego tekstu było wyzyskanie narracji badanych kobiet i mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną i pokazanie tego, jak widzą i opowiadają o patriotyzmie, patriotach/byciu patriotą, wartościach patriotycznych. Interesującym wydaje się także spojrzenie na osoby z niepełnosprawnością intelektualną, jako podmioty, które „radzą sobie” z niełatwą materią patriotyzmu, zwłaszcza w kontekście obywatelskiego modelu wsparcia (społecznego).
Downloads
Bibliografia
Banks M. (2013), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa.
Bauman T. (2001), Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych [w:] Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, T. Pilch, T. Bauman, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.) (2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.
Bobrowicz-Lewartowska L. (2011), Niepełnosprawność intelektualna – Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia, Gdańsk.
Burgoński P. (2008), Patriotyzm w Unii Europejskiej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Charmaz C. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa.
Cichocki M. (2011), Solidarystyczne podstawy patriotyzmu, http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=143.
Dziewiecki M. (2011), Wychowanie patriotyczne dzisiaj. Jak kochać Ojczyznę?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/wychowanie_patriotyczned.html.
Mirkowska-Mankiewicz A. (2006), Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnosprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego [w:] Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe, Materiały Konferencyjne, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Ingarden R. (1966), Przeżycie, dzieło, wartość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Jędrzejewski A. (2009) Pytania o współczesny patriotyzm [w:] Polska – tożsamość – Europa. Pytania o współczesny patriotyzm, A. Jędrzejewski, M. Adamczyk (red.), Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”, Radom.
Konecki K.T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kościelak R. (1989), Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa.
Kuchta D. (2017), Świat wartości patriotycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
Kvale S. (2004), InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.
Megier M. ( 2011), Współczesna tożsamość narodowa jako wytwór działań politycznych i komunikacyjnych [w:] Tożsamość i komunikacja, J. Szulich-Kałuża, L. Dyczewski, R. Szwed (red.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Miluska J. (2009), Wymiary patriotyzmu i nacjonalizmu. Studia interdyscyplinarne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
Nikitorowicz J. (2008), Kosmopolityzm i ojczyzna jako nowy ład społeczny [w:] Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości, D. Lalak, (red.), Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Salij J. (2005), Patriotyzm dzisiaj, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań.
Simonides D. (1998), Patriotyzm, tożsamość narodowa [w:] Patriotyzm. Tożsamość narodowa. Poczucie narodowe, E. Nowicka-Włodarczyk (red.), Fundacja Międzynarodowe Centrum Rozwoju Demokracji, Kraków.
Stelter Ż. (2010), Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Stróżewski W. (1981), Istnienie i wartość, Znak, Kraków.
Tatarkiewicz W. (1919), O bezwzględności dobra, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Tischner J. (1982), Myślenie według wartości, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Wyka A. (1985), Model badań przez wspólne doświadczanie, czyli o pewnej wersji empirii jakościowej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.
Zwoliński A. ( 2005), Wprowadzenie do rozważań o narodzie, WAM, Kraków.
Życie w integracji. Stargardzki model lokalnego systemu rehabilitacji i wsparcia społeczno-zawodowego osób z niepełnosprawnością intelektualną, (2012), Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Netnografia: