Parental concerns of persons entangled in experiencing the relationship of a woman and man with intellectual disabilities as a couple raising a child. Around the (lack of) good support practices
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.15%20Keywords:
male-female relations/relationship, intellectual disability, support and assistanceAbstract
In the article presented here, I will briefly show only, as a kind of signaling, the results of the realized research sample, relating to a single family, whose experiences are connected to the entanglement in the life of an adult woman with intellectual disabilities and her partner – also a person with intellectual disabilities, who became parents and are raising a daughter. The study was embedded in a qualitative empirical model, using an open-ended in-depth interview. The intention of the article is to draw attention to the peculiar loneliness of the parents of “such a couple”, who, by undertaking ongoing assistance and support towards their adult daughter and her partner – both people with intellectual disabilities and a granddaughter, present an example of the best practices of support and assistance in the tasks of everyday life. However, it currently remains reduced exclusively to the circle of the immediate family, remaining, as it were, her private affair. In this context, the lack of (not just good, but any) institutional practices of support and assistance systemically provided to the couple/relationship – two people with intellectual disabilities living together (and raising a child), adequate to the current individual life situation and related needs, is glaringly evident.
Downloads
References
Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Chyła A. (2014), Kobiety z niepełnosprawnością intelektualną w roli matki – perspektywa zagrożeń, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 13: 40–53.
Ćwirynkalo K. (2019), Ryzyko zaniedbania dziecka a niepełnosprawność intelektualna rodzica. Dziecko krzywdzone, Teoria, badania, praktyka, 18(1): 69–82.
Ćwirynkało K. (2021), Ojcowie z niepełnosprawnością intelektualną (Fathers with intellectual disabilities), Wydawnictwo Naukowe UWM.
Charmaz C. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Drzazga A. (2016), Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – od akceptacji do wsparcia, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12: 85–98.
Kijak R. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Kijak R. (2019), Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną, PWN.
Krzemińska D. (2009), O byciu parą osób z niepełnosprawnością intelektualną. Życie z niepełnosprawnością, Trud Dorastania i Społecznej Egzystencji, 93.
Krzemińska D. (2019), Być parą z niepełnosprawnością intelektualną: studium mikroetnograficzne w kontekście teorii postkolonialnej Homiego K. Bhabhy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Krzemińska D., Lindyberg I. (2012), Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną: teksty rozproszone, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Myśliwczyk I. (2022), Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną – retrospekcja doświadczeń biograficznych, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1: 49.
Piechowska P. (2022), Doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną związane z pełnieniem roli partnera oraz rodzica ukazane z perspektywy samych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich bliskich, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Gdański.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Sulima R. (2000), Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Wełyczko P. (2017), Od codzienności cudzej do własnej. Refleksje i wnioski o charakterze biografii antropologicznych, Wyzwanie Edukacyjne, 98.
Wołowicz A. (2018), Mniejszość w mniejszości. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną, Societas/Communitas, 26(2–2): 181–208.
Wołowicz A. (2021), Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zakrzewska-Manterys E. (2018), Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną jako zjawisko społeczne, Societas/Communitas, 26(2–2): 27–38.
Żyta A. (2013), Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, Edukacja Dorosłych, 2(69).
Żyta A., Ćwirynkało K. (2020), Związki uczuciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Netografia
Faron D., Nie bój się. Przecież jestem obok, https://wiadomosci.wp.pl/nie-boj-sie-przeciezjestem-obok-6991356829940704a [dostęp: 6.03.2024].
https://obecni.interia.pl/artykuly/news-prawo-do-milosci-prawo-do-doroslosci,nId,5021390 [dostęp: 6.03.2024].
Projekt cupid, O czym jest ten program? Odpowiada jedna z uczestniczek!, https://ttv.pl/aktu alnosci/o-czym-jest-program-projekt-cupid-kim-sa-bohaterowie-ls7098238 [dostęp: 6.03.2024].
Różański M., Miłość i rozpacz nie mają ilorazu inteligencji, http://www.niepelnosprawni.pl/ ledge/x/2080383 [dostęp: 15.09.2023].
Różański M., Mój syn z niepełnosprawnością intelektualną się zakochał. Co robić?, https://wiez. pl/2023/02/21/osoba-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-milosc-zakochala-sie-co-robic/) [dostęp: 15.09.2023].