Masaż Dotyk Motyla jako technika wspierająca otwarcie na komunikację rodzica z dzieckiem wentylowanym mechanicznie w domu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.10

Słowa kluczowe:

komunikacja rodzic-dziecko, masaż Dotyk Motyla,, dziecko wentylowane mechanicznie

Abstrakt

Pobyt dziecka na oddziale intensywnej terapii w szpitalu jest trudnym doświadczeniem zarówno dla  niego, jak i dla jego rodziców. Ogranicza on możliwości kontaktu z bliskimi, ale także wymaga  podczas wizyty przestrzegania procedur medycznych. Dotyk i kontakt z osobą dorosłą dziecko może  kojarzyć z dyskomfortem i bólem, do tego ograniczona liczba kontaktów wpływa zarówno na komunikację między nimi, jak i ponowne budowanie relacji. Powrót dziecka do domu, które w wyniku skutków  choroby jest wentylowane mechanicznie, powoduje, że jego pokój staje się częściowo salą szpitalną.  Skupienie się rodziców na adaptacji do nowej sytuacji może przez pewien czas przesunąć na drugi  plan potrzeby dziecka związane z komunikacją i budowaniem relacji z innymi bliskimi osobami. Po  zdobyciu wiedzy, jak obsługiwać sprzęt medyczny, oswojenia się z nim, opiekunowie szukają sposobów na otwarcie się na komunikację, porozumiewanie się oraz dostarczanie dziecku pozytywnych emocji i pozytywnego dotyku. Może w tym pomóc Masaż Dotyk Motyl autorstwa Evy Reich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Antoszewska B. (2011), Rodzina i dziecko przewlekle chore – wybrane zagadnienia [w:] A. Antoszewska (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne (s. 26–39), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Grycman M., Jerzyk M., Bucyk M. (2020), Model aktywny. Komunikacja wspomagająca i alter- natywna, Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.

Jędrzejowska M. (2010), Przeponowa postać rdzeniowego zaniku mięśni (SMARD1), Neurologia Dziecięca, 19, 38: 51–54.

Kamyk-Wawryszuk A. (2020), Educational needs of children with rare diseases and long-term home ventilation (SMARD1) – case study [w:] G. Nedović, F. Eminović (eds.), Approaches and Models in Special Education and Rehabilitation: Thematic Collection of International Im- portance (p. 173–187), University of Belgrade.

Kamyk-Wawryszuk A. (2023), Sytuacje trudne doświadczane przez rodziców dzieci wentylowanych mechanicznie w domu – wprowadzenie w problematykę, Niepełnosprawność. Dyskursy Peda- gogiki Specjalnej, 49: 142–156; doi: https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.09.

Kopcych B.E., Kaszuba E. (2014), Respiratoterapia domowa pielęgniarka, pacjent, rodzina [w:] E. Krajewska-Kułak, C. Łukaszuk, J. Lewko, W. Kułak (red.), W drodze do brzegu życia, t. 12 (s. 531–544), Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Kręcisz-Plis E. (2020), Zaangażowanie rodzicielskie a percepcja doświadczeń rodziców dziecka z chorobą przewlekłą, Niepełnosprawność, 37: 265–287, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/ index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5656.

Overly R.C. (2014), Masaż Dotyk Motyla dr Evy Reich. Dla niemowląt, dzieci i dorosłych, Wy- dawnictwo Virgo.

Piekorz K. (2022), Komunikacja na drodze rodzic–dziecko jako jedno z najważniejszych narzędzi wychowawczych, Kultura i Wychowanie, 2(22): 87–92, DOI: https://doi.org/10.25312/ 2083-2923.22_s2kp.

Stodulska M., Biłogan L. (2016), Wybrane aspekty jakości życia chorych wentylowanych mecha- nicznie w warunkach domowych oraz ich opiekunów, Pielęgniarstwo w Anestezjologii i In-tensywnej Opiece, 2(2): 33–40.

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Kamyk-Wawryszuk, A. (2024). Masaż Dotyk Motyla jako technika wspierająca otwarcie na komunikację rodzica z dzieckiem wentylowanym mechanicznie w domu. Niepełnosprawność, (52), 147–156. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.10

Numer

Dział

Artykuły