Possibilities of using choreotherapy in supporting women with intellectual disabilities – reflections on the project of developmentclasses „Women of Power”

Authors

  • Iwona Lindyberg University of Gdansk

Keywords:

art therapy, chronotherapy, dance, women with intellectual disabilities

Abstract

The purpose of this text is to describe the possibility of using choreotherapy in the support of adult women with intellectual disabilities. The described classes are a part of a broader development project (Women of Power). This project is art therapy. Dance therapy is nothing more than the therapeutic use of movement and expression as a process for emotional and physical internal integration. It is also worth emphasizing that dance therapy is a multifaceted and multidimensional activity. Dance (and the accompanying expression) can in fact affect various spheres of functioning of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barnstaple R. (2016), Movement in Mind: Dance, Self-Awareness and Sociality – An investigation of dance as treatment/therapy, York University Toronto, Ontario.

Bartel R. (2016), Arteterapia i rozwój osobisty. Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii przez sztukę, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań.

Brudnowska A. (2010), Taniec i choreoterapia jako sposób na poprawę jakości życia współczesnej Polki, Nowiny Lekarskie, 79.

Chakraborty S. (2013), Restoring Smiles Through Dance. Dance Movement Therapy Module to work with Trafficking Survivor for Care and Justice, Kolkata Sanved.

Garbacik J., Węgrzyn E. (2008), Choreoterapia jako jedna z metod leczenia ruchem, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 570.

Glowacka K., Goli M. (2020), Arteterapia, czyli uzdrawiająca moc sztuki, Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej, 13.

Jurczyk M., Lindyberg I. (2021), (Nie)dostrzeganie dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną: tożsamość, cielesność, sprawstwo, kreacja, Difin.

Karmińska E., Oberda I. (2011), Choreoterapia [w:] I. Krupka-Matuszczyk (red.), Psychiatria dla studentów fizjoterapii, Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego , Katowice.

Koch S., Kunz T., Lykou S., Cruz R. (2013), Effects of Dance Movement Therapy and Dance on Health-Related Psychological Outcomes: A Meta-Analysis, The Arts in Psychotherapy, November.

Kosztyła B. (2017), Aktywność taneczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Kott M. (2017), Ruch i choreoterapia jako konieczny element funkcjonowania w okresie późnej dorosłości, Przegląd Biblioterapeutyczny, 7, 1.

Ksiażek A. (2010), Czas na twórczość Warsztaty arteterapeutyczne jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.

Kubinowski D. (1997), Tradycyjny i współczesny folklor taneczny: spór o pojęcia, „Akcent”, 4.

Kwiatkowska G.E. (1991), Arteterapia, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Lindyberg I. (2020), Miejsce terapii zajęciowej we wsparciu dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, czyli o (nie)pewnych scenariuszach działań rehabilitacyjnych w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 38.

Malchiodi C. (2003), Handbook of Art Therapy, The Guilford Press, New York–London.

Mendak A. (2018), Ciało. Umysł. Dusza, Charaktery nr 8.

Muller-Pinget S., Carrard I., Ybarra Y., Golay A. (2012), Dance therapy improves self-body image among obese patients, Patient Education and Counseling, 89.

Pietras P., Szmit M. (2003), Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont”, Łódź.

Puszczałowska-Lizis E., Markowski A., Markowska M., Szymańska-Smoleń E. (2018), Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną [w:] J.A. Pietrzyk (red.), Człowiek w zdrowiu i zdrowiu. Promocja zdrowia, zaangażowanie i rehabilitacja, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów.

Pyrzyk-Kuta (2020), Niewypowiedziane naruszenia więzi i emocji, czyli o kryzysach zapisanych w ciele. Znaczenie choreoterapii w redukcji napięć emocjonalnych, CHOWANNA, 2 (55).

Rullita Aristya, Mintarsih, Baiq Sopia, Iswari Azizah (2019), Mirroring Exercise: Dance/Movement Therapy for Individuals with Trauma, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 395.

Szajek J. (2012), Rola arteterapii w twórczej resocjalizacji nieletnich, General and Proffesional Education, 2.

Tłuczek K. (2014), Ruch, taniec, symbolika ciała jako formy transgresji konstruktywnej „ku sobie”, Civitas Hominibus: Rocznik filozoficzno-społeczny.

Turska I. (1983), Krótki zarys historii tańca i baletu, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.

Wiszniewski M. (2003), Uzdrawiający taniec. Terapeutyczne zastosowanie tańca, Studio Astropsychologii, Białystok.

Published

2022-12-19

How to Cite

Lindyberg, I. (2022). Possibilities of using choreotherapy in supporting women with intellectual disabilities – reflections on the project of developmentclasses „Women of Power”. Disability , (47), 21–37. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8977

Issue

Section

Artykuły

Most read articles by the same author(s)