Prison as anticipated by youth with disabilities – an imaginary reality
Keywords:
disability, case study, Asperger syndrome, prison „impressions”Abstract
The phenomenon of disability stems from the fact that depending on the perspective and its interpretation it can mean different things. In order to give disability a positive meaning, ablebodied people must learn about the world of the disabled. Undeniably, getting into the inner world of the disabled, makes able-bodied people understand disability itself and people who are disabled. It is significant to discover subjective meanings and interpretations of the disabled lives to notice the uniqueness of the interpretation of the world and everyday life. There is a chance that disabled people will be associated in a positive way and their voice will have a real influence on creating their social image. Taking into account the above, the article is on questions put to people with Aspergere syndrome about their views on penitentiary space in a broad sense and its different impressions.
Downloads
References
Arusztowicz B. (1999), Psychologiczne i społeczne determinanty warunkujące losy dziecka z dysfunkcją narządu ruchu, „Szkoła Specjalna”, nr 1.
Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Bugajski Z. (1928), Kalendarz funkcjonariusza więziennego za rok 1929, Drukarnia Działu Pracy Więzienia Karnego, Warszawa.
Buliński T. (2007), Kulturowy wymiar wychowania: praktyki i ideologie [w:] Wychowanie. Pojęcia-Procesy-Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Gdańsk.
Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Jachimczak B. (2011), Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studia empiryczne z regionu łódzkiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dykcik W. (2009), Interkulturowe i makrospołeczne konteksty stereotypów w działalności praktycznej z osobami niepełnosprawnymi, „Niepełnosprawność”, nr 1.
Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo UMC-S, Lublin.
Kirenko J. (2011), Percepcja osób niepełnosprawnych [w:] Osoby niepełnosprawne. Szanse i zagrożenia godnego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie, J. Plak (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa.
Kosakowski Cz. (2005), Oblicza normalizacji warunków życia osób niepełnosprawnych – wielość spojrzeń, wielość problemów [w:] Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Krause A. (2009), Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych, „Niepełnosprawność”, nr 1.
Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Loss J. (1933), Więzienia w Polsce. Cyfry i Fakty, odbito czcionkami drukarni Schwarza i Robinsohna w Przemyślu, Warszawa.
Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Machel H. (2003), Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk.
Myśliwczyk I. (2014), Wychowanie liberalne a jakość życia osób niepełnosprawnych, „Szkice Humanistyczne”, vol. 34, nr 1–2.
Przybyliński S. (2011), Heterogeniczny wizerunek izolowanego świata kreślony więziennymi tatuażami, „Resocjalizacja Polska”, nr 2.
Przybyliński S. (2016), Więzienne grupy podkulturowe - istota i charakterystyka [w:] Psychologia penitencjarna, M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rabinowicz L. (1933), Podstawy nauki o więziennictwie, Gebethner i Wolff, Warszawa.
Rzedziecka K. D. (2000), Inny w edukacji [w:] Dylematy pedagogiki specjalnej, A. Rakowska, J. Baran (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Rzeźnicka-Krupa J. (2007), Komunikacja – edukacja – społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rzeźnicka-Krupa J. (2009), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wapiennik E., Piotrowicz R. (2002), Niepełnosprawny-pełnosprawny obywatel Europy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.
Woynarowska A. (2010), Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Zawiślak A. (2009), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Żegnałek K. (2008), Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Comandor, Warszawa.