Samoświadomość emocji i kompetencje społeczne uczniów z niepełnosprawnością wzroku w wieku wczesnego dorastania

Autor

  • Izabella Kucharczyk Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Słowa kluczowe:

samoświadomość, kompetencje społeczne, uczniowie z niepełnosprawnością wzroku

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest poznanie i ustalenie zależności, jakie istnieją między samoświadomością emocji i kompetencjami społecznymi młodzieży z niepełnosprawnością wzroku oraz widzących w wieku wczesnego dorastania. Aby zrealizować powyższy cel, zastosowano dwa kwestionariusze: Emotion Awareness Questionnaire – Revised EAS-30-R. Rieffe, P. Oostervelda, A.C. Miersa, M.M. Terwogta (2008) w polskiej adaptacji I. Kucharczyk i A. Dłużniewskiej oraz Social Competence Scale (SCS) P.M. Valkenburga, P.M, i J. Petera (2008) w polskiej adaptacji I. Kucharczyk i A. Dłużniewskiej. Badaniami objęto 30 uczniów z niepełnosprawnością wzroku i 30 bez niej w wieku wczesnego dorastania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bhati S.H, Parveen A., Puju J.A. (2012), Mental health and academic achievement of visually impaired and crippled students, „Basic Research Journals of Education Research Review”, vol. 1(1), s. 1–3.

Celeste M. (2007), Social skills intervention for a child who is blind, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 101(9), s. 521–533.

Cochrane G., Lamoureux E., Keeffe J. (2008), Defining the content for a new quality of the questionnaire for students with low vision, „Ophthalmic Epidemiology”, vol. 15(2), s. 114–120.

Corn A.L., Wall R.S., Jose R.T., Wilcox K., Perez A. (2002), An initial study of reading and comprehension rates for students who received optical devices, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 96(5), s. 322–334.

D’Allura T. (2002), Enhancing the social interaction skills of preschoolers with visual impairments. „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 96, s. 576–584.

Ferrell K.A. (1996), Your child’s development [in:] Children with visual impairment: A parents’ guide, M.C. Holbrook (eds.), USA, Woodbine House, Inc.

Friend M. (2005), Special Education: Contemporary Perspectives for school professionals, Pearson Education, Inc., New York.

George A.L, Duquette C. (2006), The psychosocial experiences of a student with low vision, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 100(3), s. 152–163.

Gold D., Shaw A., Wolffe K.E. (2010), The social lives of Canadian youths with visual impairments, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 104(7), s. 431–443.

Goleman D. Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Guralnick M., Connor R., Hammond M., Gottman J., Kinnish K. (1996), The peer relations of preschool children with communication disorders, „Child Development”, vol. 67, s. 471–489.

Hatlen P.H. (2004), Is social isolation a predictable outcome of inclusive education?, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 98(11), s. 289–292.

Hatlen P.H., Curry S.A. (1987), In support of specialized programs for blind and visually impaired children: The impact of vision loss on learning, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 81, s. 7–13.

Hill E.W., Blasch B.B. (1980), Concept development [in:] Foundation of orientation and mobility R.L. Welsh, B.B. Blasch (eds.), AFB Press, American Foundation for the Blind,NewYork.

Huurre T.M, Aro H.M. (2000), The psychological well-being of Finnish adolescents with visual impairments versus those with chronic conditions and those with no disabilities, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 94(10), s. 625–637.

Huurre T.M., Aro H.M. (1998), Psychosocial development among adolescents with visual impairment, „European Child and Adolescent Psychiatry”, vol. 7(2), s. 73–78.

Jindal-Snape D. (2004), Generalization and maintenance of social skills of children with visual impairment: Self-evaluation and role of feedback, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 98, s. 470–483.

Kef S. (1997), The personal networks and social supports of blind and visually impaired adolescents, „Journal of Visual Impairment and Blindness” vol. 91, s. 236–244.

Matczak A. (2007), Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS, Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.

McGaha C., Farran D.C. (2001), Interactions in an inclusive classroom: the effect of visual status and setting, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 95, s. 80–94.

Peavey K.O., Leff D. (2002), Social acceptance of adolescent mainstreamed students with visual impairments, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 96(11), s. 808–811.

Rosenblum L. (1998), Best friendships of adolescents with visual impairments: A descriptive study, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 92(9), s. 593–609.

Rosenblum L. (1997), Adolescents with visual impairments who have best friends: A pilot study, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 91(3), s. 224–236.

Sacks S.Z., Kekelis L.S., Gaylord-Ross R. (1992), The development of social skills by blind and visually impaired student: Exploratory studies and strategies. AFB Press, American Foundation for the Blind, New York.

Sacks S.Z., Silberman R.K. (2000), Social skills [in:] Foundation of education: Instructional strategies for teaching children and youth with visual impairment, A.J Keoeing, M.C. Holbrook (eds.), AFB Press, American Foundation for the Blind, New York.

Sacks S.Z., Wolffe K.E. (eds.) (2006), Teaching social skills to students with visual impairments: From theory to practice, American Foundation for the Blind Press, New York.

Sacks S.Z., Wolffe K.E. (1998), Lifestyles of adolescents with visual impairments: An ethnographic analysis, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 92(1), s. 7–17.

Sack, S.Z., Wolffe K.E., Tierney D. (1998), Lifestyles of students with visual impairments: Preliminary studies of social networks, „Exceptional Children”, vol. 64 (4), s. 463–478.

Shahed S., Ilyas Z., Hashmi A. (2016), Academic Performance, Self Efficacy and Perceived Social Support of Visually Impaired Students, „Annals of King Edward Medical University Lahore Pakistan”, vol. 22(1), s. 72–77.

Sharkey W.F., Asamoto P., Tokunaga C., Haraguchi G., McFaddon-Robar T. (2000), Hand gestures of visually impaired and sighted interactants, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, vol. 94(9), s. 549–563.

Warren, D.H. (1994), Blindness and children: An individual differences approach, American Foundation for the Blind, New York.

Webster A., Roe J. (1998), Children with visual impairment: Social interaction, language and learning, Routledge, New York.

Van Hasselt V.B., Hersen M., Kazdin A.E. (1985), Assessment of social skills in visually handicapped adolescents, „Behaviour Research and Therapy”, vol. 23(1), s. 53–63.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-20

Jak cytować

Kucharczyk, I. (2017). Samoświadomość emocji i kompetencje społeczne uczniów z niepełnosprawnością wzroku w wieku wczesnego dorastania. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (26), 43–57. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9246