(Nie)efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością wzroku kończących gimnazjum
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność wzroku, niewidzenie, słabowzroczność, edukacja, specjalne potrzeby edukacyjneAbstrakt
W pierwszej części artykułu przedstawiono formy kształcenia uczniów z zaburzeniami wzroku w polskim systemie edukacji, w tym omówiono specjalne potrzeby edukacyjne tych uczniów. Na tym tle przedstawione zostały dane dotyczące poziomu kompetencji uczniów z niepełnosprawnością wzroku kończących szkołę średnią w świetle wyników egzaminu gimnazjalnego z 2014 r. i 2015 r. Analiza dotycząca wyników w zakresie trzech części egzaminu przebiega z uwzględnieniem perspektywy lokalnej (województwa) i perspektywy ogólnokrajowej. W tym celu wykorzystane zostały dostępne na stronach internetowych wyniki Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (OKE) i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE). W końcowej części artykułu autorzy podejmują próbę wskazania powodów, dla których uczniowie z wadami wzroku osiągają bardzo niskie wyniki na egzaminie gimnazjalnym.
Downloads
Bibliografia
Belzyt J.I. (2014), Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole ogólnodostępnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 14, s. 80–90.
Chrzanowska I. (2009), Niepełnosprawny w szkole. Z analiz dotyczących kompetencji szkolnych i realizacji przez szkoły standardu stwarzania warunków zapewniających rozwój osobom niepełnosprawnym [w:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Chrzanowska I. (2013), Strategia kształcenia osób niepełnosprawnych. Diagnoza pozoru [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red. Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Chrzanowska I., Jachimczak B. (2015), Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej [w:] Wychowawcze i społeczno- kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, red. J. Pyżalski, theQ studio, Łódź.
Czerwińska K. (2014), Uczeń z niepełnosprawnością wzroku we współczesnej przestrzeni edukacyjnej [w:] Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, red. M. Suświłło, N.A. Fechner, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.
Czerwińska K. (2015), Tyflodydaktyka w perspektywie konstruktywistycznej [w:] Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej, red. K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Czerwińska K. (2016), Włączenie czy wykluczenie edukacyjne? Krytyczna analiza przestrzeni edukacyjnej na przykładzie uczniów z niepełnosprawnością wzroku [w:] Patologie edukacji: ideologia, polityka, biurokracja. Edukacja XXI wieku, t. 37, red. N. Starik, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.
Dycht M. (2015), Edukacja włączająca uczniów z dysfunkcją wzroku w Polsce – wdrażanie zobowiązań i analiza wątków zaniedbanych, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 2, s. 34–49.
Głodkowska J. (2010), Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część I, MEN, Warszawa.
Konarska, J. (2013), Formy wsparcia rehabilitacji osób z niesprawnością wzrokową [w:] Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, red. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Krug F-K. (2001), Didaktik für Unterricht mit sehbehinderten Schülern, Reinhardt Verlag, München.
Kucharczyk I. (2013), Kompetencje uczniów z uszkodzonym wzrokiem kończących szkołę podstawową [w:] Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, red. I. Chrzanowska, B. Jachimczak, K. Pawelczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Marcinkowska B. (2015), Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w Polsce – przeszłość, terażniejszość, przyszłość, „Psychologia Wychowawcza”, nr 7, s. 205–219.
Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rosińczuk J., Szalonka K., Fugowska E., Sikora R. (2015), Pomiar jakości życia osób z dysfunkcją narządu wzroku, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 3, s. 120–142.
Speck O. (2013), Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.
Walthes R. (2005), Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik, Reinhardt Verlag, München.
Walthes R. (2014), Einführung in die Pädagogik bei Blindheit und Sehbeeinträchtigung, Reinhardt Verlag, München.
Werning R., Lutje-Klose B. (2009), Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Wiazowski J. (2016), Rola technologii wspomagających w funkcjonowaniu społecznym uczniów z niepełnosprawnością wzroku w kontekście edukacji włączającej, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 101–114.
Więckowska E. (2011), Edukacja nie wystarczy – potrzeby rewalidacyjne dziecka niewidomego w wieku szkolnym [w:] Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. B. Antoszewska, Cz. Kosakowski, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.
Witczak-Nowotna J. (2010), Sposoby wspomagania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych [w:] Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW, Warszawa.