(Un)happy parents – reflections of parents of adult children with intellectual disabilities in biographical reconstructions

Authors

  • Iwona Myśliwczyk University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

adulthood, intellectual disability, family

Abstract

The article is based on analysis and interpretation of narratives from parents of adult children with intellectual disabilities collected in the biographical study. Applying biographical method allowed to show the meanings parents ascribe to everyday life with their adult children with intellectual disabilities. The research has revealed two important factors influencing adulthood: disability and its consequences and social perception of people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman Z. (1996), Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań.

Borzyszkowska H. (1997), Izolacja społeczna rodzin mających dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Brzezińska A. (2009), Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością [w:] A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński, Droga do samodzielności, Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk.

Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dróżka W. (1997), Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno – jakościowej w pedagogice, „Edukacja”, nr 4.

Gajdzica Z. (2013), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Giddens A. (2002), Nowoczesność i tożsamość „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa.

Helling I.K. (1990), Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, J. Włodarek, M. Ziółkowski, (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.

Kazanowski Z. (2011), Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo UMC-S, Lublin.

Kijak A. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Kościelska M. (1995), Oblicza upośledzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność”, nr 24.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A. (2010), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie z perspektywy zmiany społecznej [w:] Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, A. Żyta (red.), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Lipińska-Lokoś J. (2010), Niepełnosprawność dziecka jako czynnik konstruujący życie rodziny [w:] Kultura pedagogiczna współczesnej rodziny, J. Cichla, J. Herberger, B. Skwarek (red.), Wydawnictwo Druk-Ar, Głogów.

Prawda M. (1989), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości O koncepcji badań biograficznych Fritza Schulze), „Studia Socjologiczne”, nr 4.

Pisula E. (2005), Psychologiczne problemy rodziców dorastających i dorosłych z zaburzeniami rozwoju [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, A. Twardowski (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Rzeźnicka-Krupa J. (2011), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Stelter Ż. (2013), Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.

Świtaj P. (2008), Doświadczenie piętna społecznego u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

Trzebiński J. (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, J. Trzebiński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Wiatr M. (2008), Rodzicielstwo społecznie naznaczone – stygmatyzacja rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 1(7).

Wojciechowski F., Świgost M. (2015), Uczestnictwo społeczne osób z niepełnosprawnościami – bariery i oczekiwania, „Niepełnosprawność”, nr 19.

Wojciechowski F. (2007), Niepełnosprawność – Rodzina – Dorastanie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Woynarowska A. (2010), Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zakrzewska-Manterys E. (2010), Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, WUW, Warszawa.

Published

2017-03-20

How to Cite

Myśliwczyk, I. (2017). (Un)happy parents – reflections of parents of adult children with intellectual disabilities in biographical reconstructions. Disability - Discourses of Special Education, (25), 55–71. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9267