Adult people with intellectual disabilities – (im)possible changes within family situation

Authors

  • Iwona Myśliwczyk University of Warmia and Mazury

Keywords:

adulthood, intellectual disability, family

Abstract

Adulthood of people with intellectual disability persistently remains the area of polemics. The article attempts to answer how adult people with intellectual disabilities, who have been living in their family homes, describe adulthood. Their narratives revealed the families sometimes restrict to facilitate a successful passage into adulthood and establishing autonomy. Parents are often unaware their adult children, if not allowed the transition into adulthood, remain condemned to live their live in institutions or experience loneliness among able – bodied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman T. (2010), Poznawczy status danych jakościowych [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Borowska-Beszta B. (2012), Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Czerwińska-Jasiewicz M. (2015), Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Cytowska B. (2012), Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Denzin N.K. (1990), Reinterpretacja metody biograficznej, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań.

Garlej-Drzewiecka E. (2003), Z rozważań o dorosłości [w: ] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), PWN, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2002), Narracja w badaniu i kształceniu nauczycieli, „Forum Oświatowe”, s. 111.

Kos E. (2013), Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych [w:] Badania jakościowe w pedagogice, D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność”, nr 24.

Lalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Lindyberg I. (2003), Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości a hermeneutyczne podejście do badań w pedagogice specjalnej, [w:] Konteksty teoretyczne, A. Krause, E. Garniewicz (red.), Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Pichalski R. (2003), Refleksje nad dorosłością [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Smykowski B. (2004), Wczesna dorosłość, „Remedium” nr 2 (132), s. 4–5.

Tyszkowa M. (1980), Rozwój człowieka dorosłego w świetle wybranych koncepcji teoretycznych psychologii, „Oświata Dorosłych” nr 2, s. 65–73.

Włodarek J., Ziółkowski M. (red.) (1990), Metoda biograficzna w socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań.

Żółkowska T. (2003), Wartościowanie pojęcia “dorosłość” przez osoby niepełnosprawne intelektualnie [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Żyta A. (2010), Rodzina jako miejsce stymulacji w doświadczaniu świata [w:] Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, A. Krause, A. Żyta, S. Nosarzewska, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Published

2017-03-20

How to Cite

Myśliwczyk, I. (2017). Adult people with intellectual disabilities – (im)possible changes within family situation. Disability - Discourses of Special Education, (25), 72–86. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9268