“The Amateurs” On (theatre of) persons with intellectual disabilities in a feature film
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.48.05Keywords:
actor with intellectual disabilities, film art, meanings shift, social change, participation in cultureAbstract
In the paper I want do show and discuss some aspects of a feature film “The Amateurs” and attempt to find out what questions the presented movie can provoke, what experiences it tells about, and whether it can provide a stimulus for social change and emancipation of people with intellectual disabilities. The movie is based on the artistic work of Polish theatre company BRO Biuro Rzeczy Osobistych Personal Affairs Bureau, whose activity has been running for twenty five years. In order to see and reflect on some aspects of the movie I employed secondary data analyses / a content analysis of found data / secondary data / sources: some excerpts from movie critics' reviews and an interviews with the director of “The Amateurs”. Theoretical approach in attempting an analysis of the movie is inspired by sensuous theory of film by Vivian Sobchack. The meeting between the viewer’s and actors with disabilities in the film in an embodied cinematic experience understood as a dialogic encounter. “The Amateurs” not only enable to show /see/ an important and often missing social issues, but also reveals a change in the meanings ascribed to persons with intellectual disabilities as actors and (co)creators of (film) art and culture.
Downloads
References
Angrosino M.V. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN.
Babbie E. (2003), Badania spoïeczne w praktyce, PWN.
Bhabha H.K. (2010), Miejsca kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bieganowska-Skóra A. (2017), „And the winner is…”. Modele niepełnosprawności w oscarowych produkcjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Charmaz C. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domańska E. (2008), Badania postkolonialne [w:] L. Gandhi (red.), Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, 157–164.
Ghandi L. (2008), Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie.
Grudziąż M. (2021), Chcę zostać wielką aktorką – recenzja filmu „Amatorzy”, https://pelna sala.pl/amatorzy/ (access: 16.11.2023).
Gyenge Z. (2022). Gyenge Z. (2022), Bodies and Screens: Aspects for a Phenomenology of Moving Image Installations. Interfaces. Image Texte Language, (48), https://journals.openedition. org/interfaces/6218 (access: 26.11.2023).
Hosea B. (2015). Animation Installation: the Affect of Place, https://ualresearchonline.arts. ac.uk/id/eprint/8001/1/AnimatedInstallation_CONFIA2015_v2.pdf).
Kazanowski Z. (2010), Stereotypowy wizerunek osób niepełnosprawnych. Konfrontacja bohaterów filmów fabularnych [w:] L. i in. Chodkowska, Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wydawnictwo UMCS, 97–119.
Kempisty M., AMATORZY. Pełen ciepła i empatii film o spełnianiu marzeń, https://film.org.pl/ r/amatorzy-pelen-ciepla-i-empatii-film-o-spelnianiu-marzen (access: 11.11.2023).
Loomba A. (2011), Kolonializm/postkolonializm, Wydawnictwo Poznańskie.
Loska K. (2016), Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Uniwersitas”.
Mironiuk A. (2020), Dziwoląg, superbohater, zwyklak. Filmowe obraz osób z niepełnosprawnością ruchową w perspektywie pedagogiki kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
Otto W. (2012), Obrazy niepełnosprawnością w polskim kinie, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Sekret S. (2021), Miłośnicy – Iwona Siekierzyńska – „Amatorzy” [recenzja], https://www.glos kultury.pl/amatorzy-recenzja/ (access: 21.11.2023).
Siennica A. (2021), Amatorzy – recenzja filmu [TOFIFEST 2021], https://naekranie.pl/ recenzje/amatorzy-recenzja-filmu-tofifest-2021 (access: 27.11.2023).
Sobchack V. (1992), In the Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton University Press, https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9780691213279- 002/html (access: 16.11.2023).
Spivak G.Ch. (2011), Czy podporządkowani inni mogą przemówić? Krytyka Polityczna, 24–25: 130–135.
Stańczyk M. (2019), Ucieleśnione doświadczenie kinowe. Sensuous theory i jej krytyczny potencjał, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/ bitstream/handle/item/148810/stanczyk_ucielesnione_doswiadczenie_kinowe_2019. pdf?sequence=1&isAllowed=y (access: 11.11.2023).
Stańczyk M. (2015), Zmysłowa teoria kina. Vivian Sobchack i sensuous theory, EKRANy 3–4(25–26), http://ekrany.org.pl/historia_kina/zmyslowa-teoria-kina-vivian-sobchacki-sensuous-theory/ (access: 11.11.2023).
Strand J.W. (2006), The Cinesthetic Montage of Music Video: Hearing the Image and Seeing the Sound, Curtin University of Technology, https://static1.squarespace.com/static/ 5b378a6ff793925040042e62/t/5bd012da7817f7e09a9bca7d/1540363037671/MasterThesis. pdf (access: 27.11.2023).
„The fusion of two worlds”. Conversation with Iwona Siekierzyńska, screenwriter and director of The Amateurs (Translated by Bożena U. Zaremba), https://www.austinpolish film.com/apff-blog/2021/11/2/the-fusion-of-two-worlds (access: 11.11.2023).
Young R.I.C. (2012), Postkolonializm. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Zakrzewska-Manterys E. (2003), Wizerunek medialny dziecka niepełnosprawnego [w:] B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Instytut Spraw Publicznych, 71–95).