Inclusive education in the shadow of the ideology of awe and oppression
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.01Keywords:
inclusive education, education for all, ideologyAbstract
The issue of inclusive education traces the axis of the dispute on whether it would be optimal for every person with a disability to be educated together in a mainstream school. In the discussion of the for and against inclusive education, its supporters point mainly to the legal and social basis of equal rights; opponents raise the issue of the student's psychological comfort and problems with the quality of education in this system. In the literature of special pedagogy, there is a prevalence of balanced views pointing to the many determinants of the education of students with developmental problems. More radical voices, reaching for ideological arguments, can be found both among supporters and opponents of inclusive education. The former come out of circles that literally interpret international Human Rights Conventions, and treat the issue of adverse conditions as secondary. The latter, on the other hand, ideologize individual difference and the value of specialized education, ignoring the social value of shared learning. The text points out the consistency of both attitudes.
Downloads
References
Bałachowicz J. (2022), Edukacja do naprawy. Na marginesie raportu: Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce (2020), Wychowanie w Rodzinie, 26.
Chrzanowska I. (2016), Opnie nauczycieli szkół specjalnych na temat edukacji włączającej – uczeń z SPE w szkole włączającej, Studia Edukacyjne, 41.
Czapiński J. (2009), Diagnoza szkoły 2009, Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy”, www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/221-176-raport-roczny-2009.pdf.
Dudzikowa M. (2004), Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju ucznia”, eseje etnopedagogiczne, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dunaj B. (red.) (2001), Słownik współczesnego języka polskiego, PWN, Warszawa.
Laclau E. (2009), Rozum populistyczny, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Podgórska-Jachnik D. (2016), Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1).
Pyżalski J., Merecz D. (red.) (2010), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli, pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rzeźnicka-Krupa J. (2019), Społeczne ontologie niepełnosprawności, ciało, tożsamość, performatywność, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szumski G. (2014), Edukacja włączająca niedokończony projekt, Ruch Pedagogiczny 4: 127.
Twardowski A. (2018), Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna, Studia Edukacyjne, 48.
Żuraw H. (2014), Niewidoczne bariery. Ze studiów nad społecznym dystansem wobec osób niepełnosprawnych, Szkoła Specjalna, 3.
Inne dokumenty
Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (1994), Salamanka, UNESCO.
Konwencja Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. o prawach dziecka (Dz.U. z dnia 23 grudnia 1991 r.).
Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).
OECD (2013), dane z badania PISA 2012, http://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa2012-results-what-makes-a-school-successful-volume-iv_9789264201156-en.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1984), https://www.unesco.pl/edukacja/edukacja-dla-wszystkich/.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1593).