Contemporary personal patterns in the perception of hearing youth and deaf youth

Authors

  • Katarzyna Plutecka Pedagogical University of Krakow

Keywords:

personal model, hearing adolescents, deaf adolescents

Abstract

The article is empirical. The aim of the research was to answer the question, how do hearing adolescents and deaf adolescents perceive contemporary personal patterns? Hearing adolescents (60 people, accounting for 63.2%) and deaf adolescents (35 people, accounting for 36.8%) participated in the study. The research was exploratory. The analysis of empirical material allowed to learn the opinions of young people on the preferred real and unreal personal patterns. In addition, the most important values and skills that determine the choice of a character that are a role model for young people, as well as an anti-model, were diagnosed. In summary, the conclusions for pedagogical practice will be discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016), Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Erikson E.H. (2002), Dopełniony cykl życia, przekł. A. Gomola, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Ingarden R. (1987), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Kubacka-Jasiecka D., Passowicz P. (2014), Dorastanie we współczesności. Postawy, wartości i doświadczanie czasu a kryzysy rozwoju pokolenia po transformacji. Czasopismo Psychologiczne, 20 (2): 171–182.

Naumiuk A. (2007), Uczestnictwo społeczne młodzieży, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Okoń W. (1992), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Oleszkiewicz A., Senejko A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ossowska M. (1992), Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin.

Spychalska J. (2012), Idol w mediach jako czynnik kształtujący młodzież [w:] Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych, J. Aksman, J. Pułka (red.), Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 85–91.

Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, Kancelaria Rady Ministrów, Warszawa.

Tyszkowa M. (2009), Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój [w:] Psychologia rozwoju człowieka, M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 124-150.

Wawro F. (2014), Środowiskowe zmienne społeczno-kulturowej kondycji współczesnej młodzieży, Wydawnictwo MV Press, Lublin.

Witkowski L. (2008), W tyglu paradoksów autorytetu (przechadzki filozoficzne w poszukiwaniu dyskursu) [w:] Autorytety w życiu społecznym, S. Kowalik (red.), Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz, 13–82.

Netografia

https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/wz%C3%B3r%20osobowy.html [dostęp: 15.07.2021].

Published

2022-12-05

How to Cite

Plutecka, K. (2022). Contemporary personal patterns in the perception of hearing youth and deaf youth. Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 170–180. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7363

Issue

Section

Artykuły