Being a therapist of adults with intellectual disabilities. Considerations on adulthood with intellectual disabilities and its support

Authors

  • Agnieszka Woynarowska University of Gdansk

Keywords:

adulthood with intellectual disability, supporting adulthood, therapists of adults with intellectual disability

Abstract

The idea of the text is to show and analyze the meanings therapists apply to supporting adulthood of persons with intellectual disability and the role they play in this support. Therapists are all specialist who construct support in adulthood and carry it out during workshops of occupational therapy or at community self-help homes. In the author opinion these are therapists who create the shape of the placements, the culture of the organization and its specific “adulthood supporting” climate. Therapists and their styles of functioning, individual philosophy of rehabilitation and the way they understand ( adulthood of people with) intellectual disability and realize their professional roles and tasks – are the most significant factors modelling the process of rehabilitation. The text is hence an inquiry aiming to answer the following questions: how the therapists define adulthood, exposing adulthood of persons with intellectual disability? What are the meanings they apply to professional roles realized in practice? How do they understand the process of supporting adulthood?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Czerniawska O. (1996), Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych [w:] Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (red.), Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa.

Krzemińska D. (2012), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w okowach „misji rehabilitacyjnej” [w:] Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Teksty rozproszone, D. Krzemińska, I. Lindyberg (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krzemińska D. (2014), Style bycie/ działania terapeutów jako asumpt do rozważań o placówkach wsparcia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 16.

Malewski M. (1991), Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wrocław.

Męczkowska A. (2003), Problem niepełnosprawności w perspektywie pytania o conditio humana [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny, K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Warszawa.

Męczkowska A. (2002), Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego. Nauczycielskie koncepcje wymagań dydaktycznych a problem rekonstrukcji kompetencji ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy z dnia 9 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 238, poz. 1586).

Rzedzicka K. (2003), Społeczne koncepcje dorosłości a niepełnosprawność [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny, K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Warszawa.

Rzeźnicka-Krupa J. (2009), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szkudlarek T. (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Socjologia Wychowania”, nr 317.

Szkudlarek T. (2000), Wyzwanie „trzeciego paradygmatu”: dylematy konstrukcji i dekonstrukcji teorii pedagogicznych [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Z. Kwieciński (red.), Warszawa.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z 1997 roku oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej 2002 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776, s. 16).

Woynarowska A., Rzeźnicka-Krupa J. (2014), Znaczenia nadawane wsparciu w dorosłości i własnej w nim roli przez terapeutów dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 16.

Żółkowska T. (2011), Wspomaganie rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – refleksje pedagoga [w:] Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, B. Cytowska (red.), Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.

Published

2017-03-20

How to Cite

Woynarowska, A. (2017). Being a therapist of adults with intellectual disabilities. Considerations on adulthood with intellectual disabilities and its support. Disability , (25), 126–148. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9272