Rewers jako awers. Nieznany szkic rysunkowy Schulza

Autor

  • Stanisław Rosiek Uniwersytet Gdański

Abstrakt

The experts and admirers of Schulz’s plastic art have long known about his design of a bookplate of Ella and Jakub Schulz, the children of Izydor, Schulz’s elder brother, made probably in 1930. A sheet of paper with a pencil sketch was glued to carton most likely by Schulz himself and then framed. In such a form, hiding the reverse, it was preserved for several decades. In 2015 it became an object of auction. During examination, the sheet was separated from its original background and it turned out that on the reverse there are some unknown sketches by Schulz. One of them is a portrait of the writer’s mother, the other shows a homage of an elderly man to a young woman. Many known drawings by the writer have been made on sheets where both the reverse and the obverse have been used, which implies that, first, all the undersides of Schulz’s works must be carefully examined since they may hide his works that are still unknown, and second, that Schulz’s pencil sketches must be treated as material wholes. Fragments of his works cannot be reproduced separately from their visual milieu. It is also undesirable to frame and publish his drawings in isolation, according to conventional genre categories, such as “portrait,” “self-portrait” or “nude.” Their publication should make a documentary foundation which will allow us to reveal the principles of a mysterious coexistence of disparate motifs, optical perspectives, and emotional tonalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Stanisław Rosiek - Uniwersytet Gdański

Historyk literatury, eseista i wydawca. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Był członkiem redakcji „Litterariów”, „Punktu” i „Podpunktu”, a także rocznika „Punkt po Punkcie”. Współredagował z Marią Janion trzy tomy z serii „Transgresje” (Galernicy wrażliwości, 1981; Osoby, 1984; Maski, 1986). Razem ze Stefanem Chwinem napisał książkę Bez autorytetu. Szkice (1981), za którą w 1983 roku otrzymał Nagrodę Fundacji Kościelskich. W latach dziewięćdziesiątych zajmował się kultem pośmiertnym Adama Mickiewicza (Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety, 1997) oraz twórczością kilku pisarzy dwudziestowiecznych (Peiper, Schulz, Białoszewski). Jest współautorem Słownika schulzowskiego (2002) oraz cyklu pięciu podręczników do nauki języka polskiego w szkołach średnich (Między tekstami, 2002–2005). W roku 2002 opublikował antologię Wymiary śmierci, w 2008 książkę [nienapisane], w 2010 Władzę słowa, a w 2014 drugą część nekrografii pt. Mickiewicz (po śmierci).

Bibliografia

Ficowski Jerzy. 2002. Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia. Sejny: Fundacja „Pogranicze”.

Jarzębski Jerzy. 1999. Schulz. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Letters and Drawings of Bruno Schulz with Selected Prose. 1988. Ed. J. Ficowski. Trad. W. Arndt and W. Nelson. New York: Harper & Row.

Ficowski Jerzy. 2002. Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia. Sejny: Fundacja „Pogranicze”.

Pobrania

Opublikowane

2015-09-07

Jak cytować

Rosiek, S. (2015). Rewers jako awers. Nieznany szkic rysunkowy Schulza. Schulz/Forum, (6), 108–111. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2209

Numer

Dział

[archiwum]