Bezeichnungen für bekannte Personen als Komponenten deutscher und polnischer Eigennamen
Słowa kluczowe:
określenia osobowe, określenia osób znanych, nazwy własneAbstrakt
Określenia osób znanych w funkcji komponentów nazw własnych w języku niemieckim i polskim
Określenia osobowe tworzą istotny i otwarty zbiór środków językowych, przy pomocy których nazywany i charakteryzowany jest człowiek. W centrum zainteresowania niniejszego artykułu znajduje się fragment inwentarza określeń osobowych w języku niemieckim i polskim, mianowicie określenia osób znanych. Celem artykułu jest wskazanie na występowanie określeń osób znanych w wybranych klasach nazw własnych w języku niemieckim i polskim oraz omówienie ich funkcji w poszczególnych onimach.
Downloads
Bibliografia
Bach, Adolf (1943–1956): Die deutsche Namenkunde. Heidelberg.
Bleicher, Kristin (2013): Reality -TV. In: Bentele, Günter / Brosius, Hans -Bernd / Jarren, Otfried (Hg.): Lexikon Kommunikations - und Medienwissenschaft. Wiesbaden, 289–290.
Braun, Peter (1990): Personenbezeichnungen. Der Mensch in der deutschen Sprache. In: Muttersprache 100, 167–191.
Braun, Peter (1991): Personale Mehrwortbenennungen in der deutschen Gegenwartssprache. In: Muttersprache 101, 48–60.
Braun, Peter (1997): Personenbezeichnungen. Der Mensch in der deutschen Sprache. Tübingen.
Brendler, Silvio (2004), Klassifikation der Namen. In: Brendler, Andrea / Brendler, Silvio (Hg): Namenarten und ihre Erforschung. Ein Lehrbuch für das Studium der Onomastik. Hamburg, 69–91.
Hölscher, Barbara (2002): Das Denken in Zielgruppen. Über die Beziehungen zwischen Marketing, Werbung und Lebensstilforschung. In: Willems, Herbert (Hg.): Die Gesellschaft der Werbung. Kontexte und Texte. Produktionen und Rezeptionen. Entwicklungen und Perspektiven. Wiesbaden, 481–496.
Kałasznik, Marcelina (2016): Nazwy programów telewizyjnych z udziałem celebrytów – próba analizy semantyczno -pragmatycznej. [Bezeichnungen für Fernsehsendungen, an denen bekannte Personen teilnehmen. Versuch einer semantisch -pragmatischen Analyse]. In: Prace Językoznawcze 3, 65–75.
Karstens, Eric / Schütte, Jörg (2013): Praxishandbuch Fernsehen: Wie TV-Sender arbeiten. Wiesbaden.
Klaus, Elisabeth / O‘Connor, Barbara (2010): Aushandlungsprozesse im Alltag: Jugendliche Fans von Castingshows. In: Röser, Jutta / Thomas, Tanja / Peil, Corinna (Hg.): Alltag in den Medien – Medien im Alltag. Wiesbaden, 48–72.
Nübling, Damaris / Fahlbusch, Fabian / Heuser, Rita (2012): Namen. Eine Einführung in die Onomastik. Tübingen.
Ovejero, Angel Iglesias (1991): Nombres propios: Para una tentativa de clasificación. In: Badia i Margarit, Antoni M. (Hg.): Dictionnaire historique des noms de famille romans, Actes del III Col·loqui (Barcelona, 19–21 juny 1989), Tübingen, 227–228.
Pamp, Bengt (2000): Towards a Classification of Proper Names. In: Proceedings of the XVIIIth International Congress of Onomastic Sciences. Trier, April 12–17, 1993. Trier, 25–30.
Ronneberger -Sibold, Elke (2004): Warennamen. In: Brendler, Andrea / Brendler, Silvio (Hg.): Namenarten und ihre Erforschung. Hamburg. 557–603.
Siwiec, Adam (2012): Nazwy własne obiektów handlowo -usługowych w przestrzeni miasta. [Namen der Handels - und Dienstleistungsobjekte in der Stadt]. Lublin.
Skowronek, Katarzyna / Rutkowski, Mariusz (2004): Media i nazwy: z zagadnień onomastyki medialnej. [Medien und Namen: aus dem Bereich der Medienonomastik]. Kraków.
Walther, Hans (1973): Zu den gesellschaftlichen Grundpositionen der Namenforschung. In: Name, Sprache, Gesellschaft (DS 27), 13–30.
Zabeeh, Farhang (1968): What is in a name? An inquiry into the semantics and pragmatics of proper names. Haga.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.