Transformacyjna rola edukacji w kreowaniu społecznych norm i wartości
DOI:
https://doi.org/10.26881/kg.2024.1.01Schlagworte:
Education, Challenges of Modernity, Scientific Discourses, Anthropocene, War and Peace, Religion and EcologyAbstract
Tekst jest wprowadzeniem i zaproszeniem do lektury najnowszego numeru czasopisma „Karto-Teka Gdańska” zatytułowanego „Edukacja wobec (nie)oczywistych wyzwań współczesności”. Numer ten koncentruje się przede wszystkim na roli edukacji w kształtowaniu społecznych norm i wartości w obliczu współczesnych transformacji społeczno-obyczajowych. Redaktorzy podkreślają, że edukacja jest kluczowym narzędziem w promowaniu takich wartości jak szacunek, godność, tożsamość oraz dostęp do wiedzy i kultury. W artykułach zawartych w numerze poruszane są zagadnienia dotyczące wpływu wojny w Ukrainie na spojrzenie na społeczne dyskursy i normy. Analiza obejmuje również kryzysy kulturowe i ekologiczne oraz ich wieloaspektowe implikacje dla edukacji. Szczególną uwagę poświęcono edukacji filozoficznej, etycznej i religijnej jako fundamentom dla zrozumienia i praktykowania idei równości. Autorzy podkreślają znaczenie interdyscyplinarnego podejścia w badaniach edukacyjnych, kulturowych, przyrodniczych i religijnych. Numer zawiera także dyskusje na temat wpływu antropocenu na edukację oraz roli pedagogiki i edukacji religijnej w kształtowaniu postaw proekologicznych. Główny problemem opisywanego numeru jest pytanie: jak edukacja może przeciwdziałać zjawiskom takim jak alienacja, uprzedzenia i stereotypowe myślenie. Całość numeru ma na celu ukazanie różnorodności systemów wartości oraz ich wpływu na proces kształtowania idei i myśli edukacyjnej.
Downloads
Literaturhinweise
Berger J., Sposoby widzenia, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2023.
Dąbrowski S., Manifest edukacyjny Slow Food Movement – między równością a różnorodnością, [w:] Edukacja równościowa. Tworzenia przestrzeni i warunków dla innego, red. M. Obrycka, G. Piekarski, M. Sałapata, Impuls, Kraków 2020, s. 388–390.
Drozdowicz J., Migrujące podmioty. Relacje, konteksty i przyszłość problemu zróżnicowania kulturowego w edukacji, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2020, nr 2(256), s. 28–38.
Han B. Ch., Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2022.
Harari Y. N., 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.
Kwieciński Z., Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji, Stary Toruń 2019.
Obrycka M., Po co pedagogice posthumanizm?, „Refleksje” 2024, nr 2, s. 14–21.