Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane na terenie miejsca zamieszkania w opinii rodziców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – analiza na przykładzie wybranych rodzin

Autor

  • Izabella Gałuszka Uniwersytet Pedagogiczny w im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Słowa kluczowe:

zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, rodzice, dziecko z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Abstrakt

Artykuł prezentuje wybraną część szeroko zakrojonych badań autorki na temat problemów wychowania związanych z wychowaniem dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Analiza jakościowa zebranego przez autorkę materiału empirycznego traktuje na temat problematyki dotyczącej trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci, u których zdiagnozowano głęboką niepełnosprawność intelektualną. Celem opracowania jest odpowiedź na pytanie: Jakie przesłanki dla realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w miejscu zamieszkania ujawniają w przekazach rodzice dzieci z GNI? Rodzice w swoich relacjach oceniają stopień zadowolenia z miejsca realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, powód realizacji takiej formy zajęć, udział własny w prowadzonych z dzieckiem zajęciach, znajomość celów pracy specjalistów, ich liczbę czy ocenę pracy specjalistów prowadzących zajęcia indywidualne. Ciekawym jest fakt, że żaden z rodziców w swoich opiniach nie wskazuje na istotny element strukturalizacji otoczenia, którym jest samo miejsce prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych rozumiane jako odpowiednio wyposażona sala. Ze względu na małą liczbę dostępnych w literaturze przedmiotu badań, traktujących na temat rodzin z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością, warto podejmować dalsze badania w przedstawionym obszarze.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 271.

Creswell J. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Cytowska B. (2007), Piętno cierpienia. Choroby u dzieci głęboko wielorako niepełnosprawnych [w:] Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red. B. Cytowska, Winczura, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 299–312.

Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J. (red.) (2018), Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych, wyd. piąte, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Wrocław.

Jankiewicz A., Skrypnik D., Skrypnik K. (2014), Głęboka niepełnosprawność intelektualna a rozwój emocjonalno-społeczny i motoryczny, Psychiatria, nr 11(4): 222–227, (https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40895) (dostęp: 28.03.2018).

Kazanowski Z. (2015), Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, 28, 1: 33–43.

Kielin J. (2002), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk. Konwencja ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami, https://bip.brpo.gov.pl/pl/ content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych (dostęp: 29.10.2021).

Kopeć D. (2013), Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Kościółek M, Wolska D. (2018), Możliwości terapii i wsparcia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Kwiatkowska M. (1997), Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim, Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”, Warszawa.

Kwiatkowska M. (2006), Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Lausch-Żuk J. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa.

Luckasson R., Borthwick-Duffy S., Buntinx W. HE i in. (2002), Definition of Mental Retardation, American Association of Mental Retardation, Washington: DC, 1.

Miosga L. (2005), Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Palka S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Pilch M. (2006), Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Prysak D. (2014), Od zredukowanej do poszerzonej rzeczywistości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – analiza działań edukacyjnych, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 14: 113–123.

Prysak D. (2015), Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289).

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Literackie, Warszawa.

Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 225.

Szabała B., Chodkowska M. (2012), Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.).

Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 Nr 95, poz. 425).

Wrona S. (2011), Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji. Analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zasępa E. (2016), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Netografia

https://cie.gov.pl/archiwalne-dane-statystyczne/ads-uczniowie-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/ (dostęp: 29.10.2021).

https://effectis.edu.pl/ckeditor/attachment_files/data/000/000/433/original/niepelnosprawnosc.pdf (dostęp: 29.10.2021).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

Gałuszka, I. . (2021). Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizowane na terenie miejsca zamieszkania w opinii rodziców dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – analiza na przykładzie wybranych rodzin. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (43), 98–117. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6626

Numer

Dział

Artykuły