Rehabilitation and educational activities carried out in the place of residence in the opinion of parents of children with severe intellectual disability – analysis based on the example of selected families

Authors

  • Izabella Gałuszka Pedagogical University of Krakow

Keywords:

revalidation and educational classes, parents, a child with severe intellectual disability

Abstract

The article presents a selected part of the author's extensive research on upbringing problems related to the upbringing of children with severe intellectual disability. The qualitative analysis of the empirical material collected by the author deals with the issues related to the difficulties faced by parents of children diagnosed with severe intellectual disability. The aim of the study is to answer the question: What positive and negative premises for the implementation of rehabilitation and educational activities in the place of residence are revealed by parents of children with severe intellectual disability? In their relations, parents assess the degree of satisfaction with the place where rehabilitation and educational activities are carried out, the reason for the implementation of this form of activities, their own participation in the activities conducted with the child, knowledge of the goals of specialists' work and number or evaluation of the work of specialists conducting individual classes. It is interesting that none of the parents in their opinions indicates an important element of structuring the environment, which is the very place of rehabilitation and educational activities, understood as a properly equipped room. Due to the small number of studies available in the literature on the subject of families with children with severe disabilities, it is worth undertaking further research in the presented area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Gdynia.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 271.

Creswell J. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Cytowska B. (2007), Piętno cierpienia. Choroby u dzieci głęboko wielorako niepełnosprawnych [w:] Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red. B. Cytowska, Winczura, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 299–312.

Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J. (red.) (2018), Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych, wyd. piąte, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, Wrocław.

Jankiewicz A., Skrypnik D., Skrypnik K. (2014), Głęboka niepełnosprawność intelektualna a rozwój emocjonalno-społeczny i motoryczny, Psychiatria, nr 11(4): 222–227, (https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40895) (dostęp: 28.03.2018).

Kazanowski Z. (2015), Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, 28, 1: 33–43.

Kielin J. (2002), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk. Konwencja ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami, https://bip.brpo.gov.pl/pl/ content/konwencja-onz-o-prawach-osob-niepelnosprawnych (dostęp: 29.10.2021).

Kopeć D. (2013), Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Kościółek M, Wolska D. (2018), Możliwości terapii i wsparcia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.

Kwiatkowska M. (1997), Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim, Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”, Warszawa.

Kwiatkowska M. (2006), Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Lausch-Żuk J. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa.

Luckasson R., Borthwick-Duffy S., Buntinx W. HE i in. (2002), Definition of Mental Retardation, American Association of Mental Retardation, Washington: DC, 1.

Miosga L. (2005), Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Palka S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Pilch M. (2006), Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Prysak D. (2014), Od zredukowanej do poszerzonej rzeczywistości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – analiza działań edukacyjnych, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 14: 113–123.

Prysak D. (2015), Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289).

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Literackie, Warszawa.

Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 225.

Szabała B., Chodkowska M. (2012), Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.).

Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 Nr 95, poz. 425).

Wrona S. (2011), Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji. Analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zasępa E. (2016), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Netografia

https://cie.gov.pl/archiwalne-dane-statystyczne/ads-uczniowie-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/ (dostęp: 29.10.2021).

https://effectis.edu.pl/ckeditor/attachment_files/data/000/000/433/original/niepelnosprawnosc.pdf (dostęp: 29.10.2021).

Published

2021-12-29

How to Cite

Gałuszka, I. (2021). Rehabilitation and educational activities carried out in the place of residence in the opinion of parents of children with severe intellectual disability – analysis based on the example of selected families . Disability , (43), 98–117. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6626

Issue

Section

Artykuły