(In)effective education of students with visual impairment graduating from middle- school

Authors

  • Kornelia Czerwińska Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw
  • Izabella Kucharczyk Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw

Keywords:

visual impairment, blindness, low vision, education, special educational needs

Abstract

The first part of the article presents the forms of educating students with visual impairment in Polish education system, including discussion of their special educational needs. Furthermore, the data concerning the competency level of the students with visual impairment graduating from high school in 2014 and 2015 in each administrative district (voivodship), available on the websites
of the Local Examination Committees (LEC) and the Central Examination Committee (CEC) are analyzed. In the final part of the article the authors propose means of identifying the reasons why students with visual impairment achieve very low scores at the final high school exam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belzyt J.I. (2014), Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole ogólnodostępnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 14, s. 80–90.

Chrzanowska I. (2009), Niepełnosprawny w szkole. Z analiz dotyczących kompetencji szkolnych i realizacji przez szkoły standardu stwarzania warunków zapewniających rozwój osobom niepełnosprawnym [w:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania – wspólna misja, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Chrzanowska I. (2013), Strategia kształcenia osób niepełnosprawnych. Diagnoza pozoru [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, red. Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Chrzanowska I., Jachimczak B. (2015), Praca wychowawcza w grupie zróżnicowanej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej [w:] Wychowawcze i społeczno- kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, red. J. Pyżalski, theQ studio, Łódź.

Czerwińska K. (2014), Uczeń z niepełnosprawnością wzroku we współczesnej przestrzeni edukacyjnej [w:] Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, red. M. Suświłło, N.A. Fechner, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.

Czerwińska K. (2015), Tyflodydaktyka w perspektywie konstruktywistycznej [w:] Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej, red. K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Czerwińska K. (2016), Włączenie czy wykluczenie edukacyjne? Krytyczna analiza przestrzeni edukacyjnej na przykładzie uczniów z niepełnosprawnością wzroku [w:] Patologie edukacji: ideologia, polityka, biurokracja. Edukacja XXI wieku, t. 37, red. N. Starik, A. Zduniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.

Dycht M. (2015), Edukacja włączająca uczniów z dysfunkcją wzroku w Polsce – wdrażanie zobowiązań i analiza wątków zaniedbanych, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 2, s. 34–49.

Głodkowska J. (2010), Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część I, MEN, Warszawa.

Konarska, J. (2013), Formy wsparcia rehabilitacji osób z niesprawnością wzrokową [w:] Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, red. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wydawnictwo WAM, Kraków.

Krug F-K. (2001), Didaktik für Unterricht mit sehbehinderten Schülern, Reinhardt Verlag, München.

Kucharczyk I. (2013), Kompetencje uczniów z uszkodzonym wzrokiem kończących szkołę podstawową [w:] Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, red. I. Chrzanowska, B. Jachimczak, K. Pawelczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Marcinkowska B. (2015), Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w Polsce – przeszłość, terażniejszość, przyszłość, „Psychologia Wychowawcza”, nr 7, s. 205–219.

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rosińczuk J., Szalonka K., Fugowska E., Sikora R. (2015), Pomiar jakości życia osób z dysfunkcją narządu wzroku, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 3, s. 120–142.

Speck O. (2013), Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Walthes R. (2005), Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik, Reinhardt Verlag, München.

Walthes R. (2014), Einführung in die Pädagogik bei Blindheit und Sehbeeinträchtigung, Reinhardt Verlag, München.

Werning R., Lutje-Klose B. (2009), Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Wiazowski J. (2016), Rola technologii wspomagających w funkcjonowaniu społecznym uczniów z niepełnosprawnością wzroku w kontekście edukacji włączającej, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 101–114.

Więckowska E. (2011), Edukacja nie wystarczy – potrzeby rewalidacyjne dziecka niewidomego w wieku szkolnym [w:] Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. B. Antoszewska, Cz. Kosakowski, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń.

Witczak-Nowotna J. (2010), Sposoby wspomagania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych [w:] Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW, Warszawa.

Published

2018-05-21

How to Cite

Czerwińska, K., & Kucharczyk, I. (2018). (In)effective education of students with visual impairment graduating from middle- school. Disability , (29), 148–166. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9059