Social support in the assessment of families of child with severe intellectual disability

Authors

  • Izabella Gałuszka Pedagogical University of Krakow

Keywords:

social support, subjective assessment, parents, a child with severe intellectual disability

Abstract

 The article presents a selected part of the author's extensive research on the upbringing problems associated with raising children with severe intellectual disabilities. A qualitative analysis of the empirical material collected by the author deals with the issues related to the difficulties encountered by parents of children who have been diagnosed with severe intellectual disability. The aim of the study is to show a subjective assessment of the obtained and expected support of parents of children with severe disabilities. Parents indicate in their relations the need for institutional support. The instructor in the first months after diagnosis and help in childcare. In the first phase of adaptation to the disability of their own child, they speak of a lack of support from specialists, especially doctors and nurses. There is also a lack of help from psychologists and educators. Parents praise mainly the support of the spouse and family of origin and other parents met in the corridors of hospitals and specialized facilities who have already dealt with the birth of a child with severe disability. Due to the small number of studies available in the literature on the subject of families with children with severe disabilities, it is worth undertaking further research in the presented area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Creswell J. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Ćwirynkało K., Żywanowska A. (2004), Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne [w:] G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 75.

De Barbaro B. (red.) (1999), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kaliszewska K. (2017), Proces adaptacji rodziców do roli rodzicielskiej dziecka z zespołem Downa jako strategia radzenia sobie z sytuacją stresową, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 17: 71–98.

Kaliszewska K. (2017), Proces adaptacji rodziców do roli rodzicielskiej dziecka z zespołem Downa jako strategia radzenia sobie z sytuacją stresową, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 17: 71–98, file:///C:/Users/HP/Downloads/14293-Tekst%20artyku%C5%82u-28747-1-10-20180909.pdf [dostęp: 25.05.2020].

Karwowska M. (2011), Rodzina dziecka niepełnosprawnego intelektualnie – beneficjentem pomocy i społecznego wsparcia, Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, nr 6: 63–85.

Karwowska M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kawczyńska-Butrym Z. (1994), Wsparcie jako element promocji zdrowia [w:] Z. Kawczyńska-Butrym (red.), Wsparcie społeczne w zdrowiu i chorobie, Centrum Med. DNŚSzM, Warszawa, 29–32.

Kawczyńska-Butrym Z. (1998), Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Wydawnictwo Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice.

Kawula S. (2000), Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych [w:] S. Kawula, J. Bręgiel i A. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Palka S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Robinson D. (1987), Grupy samopomocy w podstawowej opiece zdrowotnej [w:] W. Widłak (red.), Pomoc nieprofesjonalna i grupy wzajemnej pomocy. Studium Pomocy Psychologicznej, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa, 209–219.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Literackie, Warszawa.

Rutkowska E. (2012), Wsparcie jako element rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr III (4): 39–52.

Sadowska L. i in. (2006), Odpowiedzialność rodzicielska w procesie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 1: 11–21.

Sekułowicz M. (1998), Problematyka funkcjonowania rodzin dzieci niepełnosprawnych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1 (01): 61–82.

Sęk H. (1986), Wsparcie społeczne, co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym, Przegląd Psychologiczny, nr 3: 793–794.

Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, PWN, Warszawa, 246.

Sierecka A.M. (2016), Wolontariat wśród osób niepełnosprawnych jako przykład zachowania prospołecznego, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr III (20): 36–37.

Sierecka A.M. (2018), Wolontariusze wsparciem dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawny, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr III (28), file:///C:/Users/HP/Downloads/09-SIERECKA_nr-28%20(1).pdf [dostęp: 25.05.2020].

Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 248.

Szabała B, Parchomiuk M. (2011), Wsparcie społeczne matek dzieci niepełnosprawnych, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1 (13): 47–67.

Szafrańska A. (2015), Systemy i rodzaje wsparcia społecznego rodziny z dzieckiem autystycznym, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, nr 11: 37–45.

Twardowski, A. (1995), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa.

Żółkowska T. (2011), Normalizacja – niedokończona teoria pedagogiki specjalnej, Niepełnosprawność, nr 5.

Published

2020-05-29

How to Cite

Gałuszka, I. (2020). Social support in the assessment of families of child with severe intellectual disability . Disability - Discourses of Special Education, (39), 174–188. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5740

Issue

Section

Artykuły