Chronically ill children at school: opportunities of supporting students by teachers as regards long term usage of medication

Authors

  • Beata Antoszewska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

chronically ill children, teacher, take medication

Abstract

Chronically ill children generally do not receive assistance as regards the implementation of necessary health procedures within the educational environment. This concerns primarily taking medication in chronic diseases and the performance of other medical activities (e.g., taking blood tests, checking sugar levels). Usually, parents need to resign from their professional careers in order to assist their children in performing these activities. Despite long-standing efforts, no valid model of care provided for chronically ill children at schools and pre-schools has been designed. Undoubtedly, the needs of this group of children are varied and challenging not only for teachers but also for the healthcare and educational systems. The presented analyzes focus on the situation of chronically ill children, legal issues connected with the right to education, and the School Health Act. Additionally, the author conducted a survey concerning teachers’ willingness to administer medication for chronically ill children. Teachers’ opinions constitute a significant element in the planning and designing the educational process that is safe for children. Consequently, it is essential to develop unambiguous and consistent legal solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boznański A. (2010), Astma oskrzelowa [w:] Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 53–66.

Chodkowska M. (2009), Razem damy sobie radę! W drodze do zintegrowanego społeczeństwa, WSiP, Warszawa.

Clay L.D., Cortina S., Harper C.D., Cocco M.K., Drotar D. (2004), Schoolteachers’ experiences with childhood chronic illness, Children Health Care, 33: 227–239.

Deklaracja Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1959 r., http://libr.sejm.gov.pl/tek01/ txt/onz/1959.html.

Emeryk A., Zubrzycka R., Bartkowiak-Emeryk M., Gawlik R. (2013), Dziecko z astmą w rodzinie i szkole. Poradnik dla rodziców, opiekunów i nauczycieli, Lublin.

Góralczyk E. (2009), Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, MEN, Warszawa.

Irwin K.M., Elam M. (2011), Are we leaving children with chronic illness behind?, Physical Disabilities: Education and Related Services, 30, 2: 67–80.

Jachimczak B., Chrzanowska I. (2015), Kompetencje współczesnych nauczycieli a praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole [w:] Nauczyciel w ponowoczesnym świecie. Od założeń teoretycznych do rozwoju kompetencji, red. J. Pyżalski, theQstudio, Łódź, 65–84.

Jóźwiak S. (2009), Dziecko z padaczką w szkole. Informacje dla pedagogów i opiekunów, MEN, Warszawa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1997 Nr 78, poz. 483).

Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 20 marca 1952 r. (Dz. U. 1995 Nr 36, poz. 175).

Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1980 (Dz. U. 1991 Nr 120, poz. 526).

Konwencja przeciwko dyskryminacji w edukacji z dnia 15 grudnia 1960 r. (Dz. U. 1964 Nr 40, poz. 268).

Kott T. (red.) (2005). Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, MENiS, Warszawa.

Lehr D.H., Greene J. (2002), Educating Students with Complex Health Care Needs in Public Schools: The Intersection of Health Care, Education, and the Law, Journal of Health Care Law and Policy, 5(1): 68–90.

Lynch E.W., Lewis R.B., Murphy D.S. (1992), Educational services for children with chronic illness: Perspectives of educators and families, Exceptional Children, 59: 210–220.

Mazurkiewicz G. (2014), Nauczyciele – odpowiedzialni obywatele: poradnik pozytywnego myślenia [w:] Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. G. Mazurkiewicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 15–28.

Mukherjee S., Lightfoot J., Sloper P. (2000), The inclusion of pupils with a chronic health condition in mainstream school: what does it mean for teachers?, Educational Research, 42: 59–72.

Muntaner J.J., Forteza D., Salom M. (2014), The inclusion of Students with Chronic Diseases in Regular Schools, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 132: 74–79.

Nieścioruk J., Janiszewska-Nieścioruk Z. (2017), Szkoła jako organizacja (samo?)ucząca się [w:] Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę, red. K. Moczka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 25–38.

Oleńska-Pawlak T. (2003), Wspomaganie uczniów przewlekle chorych w szkołach ogólnodostępnych, Nowa Szkoła, 4: 22–27.

Pilecka W. (2002), Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948 r., http://libr.sejm.gov.pl/ tek01/txt/onz/1959.html.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017, poz. 1591).

Rzecznik w sprawie zasad podawania leków dzieciom z chorobami przewlekłymi w przedszkolach (2018), https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rzecznik-w-sprawie-zasadpodawania-lekow-dzieciom-z-chorobami-przewleklymi-w-przedszkolach.

Schleicher A. (2019), Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI w., Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa.

Shiu S. (2001), Issues in the education of students with chronic illness, International Journal of Disability. Development, and Education, 48 (3): 269–281.

Stan zdrowia ludności Polski w 2014 r. (2016), Warszawa, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/stan-zdrowia-ludnosci-polski-w-2014-r-,6,6.html.

Stanowisko w sprawie możliwości podawania leków dzieciom przez nauczycieli w szkole i przedszkolu (2010), www.archiwum.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-idziecka/zdrowie-ucznia/uczen-przewlekle-chory-w-szkole/stanowisko-w-sprawiemozliwosci-podawania-lekow-dzieciom-przez-nauczycieli-w-szkole-i-przedszkolu/.

Thies K.M. (1999), Identifying the educational implications of children with chronic illness in school children, Journal of School Health, 69(10): 392–397.

One są wśród nas (2010), http://www.archiwum.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowiematki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/uczen-przewlekle-chory-w-szkole/one-sa-wsrod-naswyniki-prac-zespolu-do-spraw-przeciwdzialania-dyskryminacji-dzieci-przewleklechorych/.

Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. 2019, poz. 1078).

Witkowski D., Pietrusińska J., Szewczyk A., Wójcik R. (2009), Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Woynarowska B. (2003), Problemy zdrowotne uczniów i udział szkoły w ich rozwiązywaniu, Nowa Szkoła, 6: 4–9.

Woynarowska B. (2010), Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowania i sytuację szkolną dzieci i młodzieży [w:] Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Wojnarowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 19–41.

Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 r. Studia i analizy statystyczne (2011), Kraków, https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/zo_zdrowie_dzieci_mlodziezy_w_polsce_2009.pdf.

Published

2021-12-09

How to Cite

Antoszewska , B. (2021). Chronically ill children at school: opportunities of supporting students by teachers as regards long term usage of medication. Disability - Discourses of Special Education, (42), 70–84. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6359

Issue

Section

Artykuły