Kształtowanie siły moralnej w procesie edukacyjnym jako strategia wspierania odporności psychicznej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – refleksja teoretyczna

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.11

Słowa kluczowe:

siła moralna, odporność psychiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, rozwój moralny uczniów, edukacja inkluzyjna, nauczyciel jako wzór moralny, strategie wychowawcze

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na roli siły moralnej jako kluczowym komponencie odporności psychicznej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w środowisku szkolnym.

Celem pracy jest refleksja teoretyczna i analiza literatury przedmiotu w zakresie powiązań między rozwojem moralnym a odpornością psychiczną oraz wskazanie praktycznych strategii wspierania uczniów ze SPE. W artykule omówiono pojęcie rezyliencji, odporności psychicznej i siły moralnej, z uwzględnieniem ich komponentów i wzajemnych zależności. Przedstawiono również przykłady strategii edukacyjnych – storytelling, dyskusje nad dylematami moralnymi, refleksyjna praca w grupie – które mogą wspierać rozwój moralny i psychiczny uczniów. Podkreślono znaczenie nauczyciela jako moralnego przewodnika i twórcy wspierającego środowiska. Artykuł kończy zestaw rekomendacji praktycznych oraz wskazania kierunków dalszych badań nad integracją edukacji moralnej i budowania odporności psychicznej w edukacji inkluzyjnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Skorobogata, M., & Nowicka, A. (2025). Kształtowanie siły moralnej w procesie edukacyjnym jako strategia wspierania odporności psychicznej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – refleksja teoretyczna. Niepełnosprawność, (55-56), 194–211. https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.11

Numer

Dział

Artykuły