Merchandising – wizualna promocja biblioteki. Wprowadzenie do problematyki

Autor

  • Maja Wojciechowska Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

merchandising, wizerunek biblioteki, promocja biblioteki, promocja czytelnictwa

Abstrakt

W artykule przedstawiono koncepcję merchandisingu jako sztuki zagospodarowania przestrzeni biblioteki. Opisane zostały sposoby wpływania na zachowania czytelników poprzez wykorzystanie otoczenia, wystroju pomieszczenia i sposób prezentacji, sterowanie ruchem czytelników, atmosferę biblioteki jak i inne działania promocyjne. Autorka wykazuje, iż merchandising może stać się narzędziem pomagającym wykreować atrakcyjną przestrzeń fizyczną a tym samym zachęcić do częstego odwiedzania biblioteki i czytania książek.

Bibliografia

BARUK Agnieszka Izabela. Oddziaływanie na nabywców finalnych za pomocą bodźców merchandisingowych. In RUDAWSKA Iga, SOBOŃ Magdalena (red. nauk.). Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach. Warszawa: Difin, 2009. ISBN 978-83-7641-031-9.

BEST Kathryn. Design management: zarządzanie strategią, procesem projektowym i wdrażaniem nowego produktu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15917-7.

CZECH Sławomir, STRYJA Karol. Nowe oblicza kultury – czyli jak możemy zmieniać wizerunek bibliotek publicznych. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2009, nr 3. Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2009/103/a.php?czech_stryja. Stan z dnia 12.02.2011.

DIAMOND Jay, DIAMOND Ellen. Merchandising: magnetyzm przestrzeni handlowej. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2007. ISBN 978-83-246-0565-1.

KNERA Jakub. Pociąg do biblioteki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pociag-do-biblioteki-n42359.html. Stan z dnia 12.02.2011.

KOWALCZYK Agata. Dzielnicowe biblioteki zamieniają się w supernowoczesne miejsca spotkań. Dziennik Polska [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.polskatimes.pl/warszawa/93522,dzielnicowe-biblioteki-zmieniaja-sie-wsupernowoczesne,id,t.html?cookie=1. Stan z dnia 12.02.2011.

LORENC Jan, SKOLNICK Lee, BERGER Craig. Czym jest projektowanie wystaw? Warszawa: ABE Dom Wydawniczy, 2008. ISBN 978-83-61380-00-9.

MORGAN Tony. Merchandising: projektowanie przestrzeni sklepu. Warszawa: Arkady, 2008. ISBN 978-83-213-4586-4.

NIKODEMSKA-WOŁOWIK Anna, GÓRSKI Tadeusz, WOŁOWIK Mirosław. Nie tylko logotyp: wyróżnienie i przynależność w biznesie. Bydgoszcz, Gdańsk: Oficyna Wydawnicza Branta, 2004. ISBN 83-89073-57-9.

WEYNA Aleksandra. Nowe technologie i design w bibliotekach. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2009, nr 3. Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2009/103/a.php?weyna. Stan z dnia 12.02.2011.

WITEK Lucyna. Merchandising w małych i dużych firmach handlowych. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 2007. ISBN 978-83-7483-679-1.

Opublikowane

2011-07-19

Jak cytować

Wojciechowska, M. (2011). Merchandising – wizualna promocja biblioteki. Wprowadzenie do problematyki. Zarządzanie Biblioteką, (1(3), 63–85. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1737

Numer

Dział

Badania i wizje