Promocja jako instrument marketingu wspierający działania bibliotek w obliczu niskiego czytelnictwa Polaków. Przykłady akcji i działań promujących czytelnictwo
Słowa kluczowe:
promocja, czytelnictwo, programy czytelniczeAbstrakt
Artykuł prezentuje wybrane przedsięwzięcia podejmowane przez biblioteki w celach popularyzacji czytelnictwa. Na podstawie akcji rozpowszechniających ideę „książki na start” pokazano, w jaki sposób instytucje biblioteczne wspierają inicjacje czytelnicze najmłodszych dzieci. Zaprezentowane przykłady ilustrują zaangażowanie bibliotekarzy, którzy wychodzą poza gmachy instytucji, by dotrzeć z książką do jak najliczniejszego grona odbiorców. Nowoczesne biblioteki zabiegają o czytelników również na terenie placówek. W tym celu projektowana jest oryginalna, nowoczesna oferta, uwzględniająca preferencje różnych grup użytkowników.
Downloads
Bibliografia
ANTCZAK Mariola. Marketing biblioteczny. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Zarządzanie biblioteką. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019, s. 521– –540. ISBN 978-83-65741-26-4.
Biblioteka Narodowa. Stan czytelnictwa w Polsce w 2019 roku. Wstępne wyniki [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://www.bn.org.pl/download/document/1587585168.pdf. Stan z dnia 20.07.2020.
BOSACKA Maria. Wykorzystanie podcastingu w popularyzowaniu literatury dla dzieci oraz promowaniu czytelnictwa. Na przykładzie „BookTalks Quik and Simple” Nancy Keane. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej. Rozwój, bariery, technologie. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2015, s. 114–119. ISBN 978-83-64203-38-1.
CIESIELSKA-KRUCZEK Renata. Projekty wspierające rozwój czytelnictwa w Polsce i na świecie. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej. Rozwój, bariery, technologie. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2015, s. 25–35. ISBN 978-83-64203-38-1.
CURYŁO Monika. Cisza w bibliotece jako wartość wspierająca kapitał ludzki. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Zarządzanie zasobami niematerialnymi bibliotek w społeczeństwie wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2016, s. 112–122. ISBN 978-83-64203-64-0.
CYRKLAFF Magdalena. Lipdub jako nowoczesna forma promocji instytucji non-profit oraz narzędzie profilaktyki i aktywizacji społeczno-kulturowej (nie tylko) nastoletnich użytkowników. In WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej. Rozwój, bariery, technologie. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2015, s. 240–250. ISBN 978-83-64203-38-1.
ENEMARK Anna. Denmark Bookstart [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.slq.nu/indexa817.html?article=denmark-bookstart. Stan z dnia 22.07.2020.
GRZELCZYK Jolanta. „Na dobry początek” — projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu promujący czytelnictwo od najmłodszych lat. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2011, nr 4. Tryb dostępu: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/122/122_grzelczyk. pdf. Stan z dnia 10.12.2020.
GWOŹDZIK Jolanta. Działalność wydawnicza bibliotek. In TOKARSKA Anna (red.). Bibliotekarstwo. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2013, s. 492–507. ISBN 978-83-61464-95-2.
HUCZEK Marian. Marketing organizacji non-profit. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, 2003. ISBN 83-89275-30-9.
Instytut Książki. ABC DKK [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://instytutksiazki.pl/kluby- -ksiazki,6,abc-dkk,10.html. Stan z dnia 19.08.2020.
Instytut Książki. Lista bibliotek, w których odbierzecie Wyprawki Czytelnicze dla przedszkolaka [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://instytutksiazki.pl/aktualnosci,2,lista-bibliotek-w-ktorych-odbierzecie-wyprawki-czytelnicze-dla-przedszkolaka,3805.html. Stan z dnia 22.07.2020.
Instytut Książki. Z książką na start [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://instytutksiazki.pl/ aktualnosci,2,z-ksiazka-na-start,130.html. Stan z dnia 22.07.2020.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek”. Idea [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://wielki- -czlowiek.pl/o-projekcie/#idea. Stan z dnia 22.07.2020.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek”. Pierwszoklasiści [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://wielki-czlowiek.pl/pierwszoklasisci/. Stan z dnia 22.07.2020.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek”. Z książką na start [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://wielki-czlowiek.pl/ksiazka-na-start/. Stan z dnia 22.07.2020.
KOSICKA Magdalena. Krótka historia programu Bookstart [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://fdds.pl/baza_wiedzy/krotka-historia-programu-bookstart/. Stan z dnia 21.07.2020.
Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie. Książka na start. Nowy projekt czytelniczy dla trzylatków [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.mbp.olsztyn.pl/ksiazka-na-start-nowy-projekt-czytelniczy- -dla-trzylatkow/. Stan z dnia 22.07.2020.
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu. Na dobry początek – Wyprawka Wrocławska [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://biblioteka.wroc.pl/projekty/na-dobry-poczatek-wyprawka-wroclawska/. Stan z dnia 22.07.2020.
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu. Na dobry początek [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: https://beta.biblioteka.wroc.pl/dzieci/projekty-dla-dzieci/na-dobry-poczatek. Stan z dnia 22.07.2020.
VESTERGAARD Lisbet. Bookstart changes family readings habits [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://slq.nu/indexb3f1.html?article=denmark-bookstart-changes-family-reading-habits. Stan z dnia 22.07.2020.
WOJCIECHOWSKA Maja, KAMIŃSKA Joanna, ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL Beata, JASKOWSKA Bożena. Leksykon zarządzania i marketingu w bibliotekoznawstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-17-2.
Z książką na start [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.zksiazkanastart.pl/. Stan z dnia 22.07.2020.