(Fully)abled have no chances or crip studies in contemporary cinema movies
Keywords:
disability, crip studies, disability studies, movie artAbstract
The presence of people with disabilities in the artistic space, including movie art, is related to the researches and analysis conducted on the basis of the disability studies and devoted to the cultural model of disability. Growing from the wider social model, the cultural approach to disability at the beginning of the present century transformed into crip studies, which elaborated previous analysis into direction of defining the diverse identity of people with disabilities. On the basis of this concept the return to cripple is an expression of disagreement over the duration of exclusionary social practices that concern both the relationship between normality and disability, as well as the relations in the heterogeneous community of people with disabilities. The radicality of this approach finds its interesting implementation in some contemporary cinema movies, presenting characters with disabilities in accordance with the subversive idea of crip studies, and thus opposition to the dominance of unified standards of human appearance and ability with parallel presentation of non-obvious advantages of being the cripple.
Downloads
References
Crenshaw K. (1989), Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics, „The University of Chicago Legal Forum”, vol. 140, s. 139–167.
Garland-Thomson R. (2002), Integrating disability, transforming feminist theory, „NWSA Journal”, vol. 14(3), s. 1–32.
Godlewska-Byliniak E., Lipko-Konieczna J. (2017), Wstęp. Otwieranie pola [w:] Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.), Fundacja Teatr 21, Warszawa.
Goodley D. (2011), Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction, London: Sage Publications Ltd..
Goodley D. (2014), Dis/ability studies, Routledge, London.
Gunning T. (1990), The Cinema of Attractions: Early Film, its Spectators and Avant-Garde [w:] Early Cinema: Space, Frame, Narrative, T. Elsaesser (red.), British Film Institute, London.
Gutter B., Killacky J.R. (red.) (2004), Queer crips. Disabled gay men and their stories, Harrington Park Press, Binghamton, NY.
Kuppers P. (2017), Dekonstrukcja obrazów: performatywność niepełnosprawności [w:] Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.), Fundacja Teatr 21, Warszawa.
McRuer R. (2006), Crip theory. The Cultural Signs of Queerness and Disability, New York Univeristy Press, New York.
Mitchell D., Snyder S. (2006), Narrative prosthesis and the materiality of metaphor [w:] The Disability Studies Reader (2nd ed.), L. Davis (red.), Routledge, New York, s. 205–216.
Podgórska-Jachnik D. (2016), Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, nr 22(1), s. 15–33.
Siebers T. (2013), Disability Aesthetics, The University of Michigan Press, Ann Arbor.
Siebers T. (2008), Disability Theory, The University of Michigan Press, Ann Arbor.
https://www.wright.edu/event/sex-disability-conference/crip-theory [dostęp: 29.07.2018].
Filmografia
Avatar (2009), reż. J. Cameron, USA: Dune Entertainment.
Carte Blanche (2015), reż. J. Lusiński, Polska: Aurum Film.
Chce się żyć (2013), reż. M. Pieprzyca, Polska: Kino Świat.
Ciche miejsce (2018), reż. J. Krasinski, USA: Platinum Dunes.
Cube (1997), reż. V. Natali, Kanada: Trimark Pictures.
Daredevil (2003), reż. M. S. Johson, USA: Marvel Enterprises.
Dzieci gorszego Boga (1986), reż. R. Haines, USA: Paramount Pictures.
Dziewczyna z szafy (2012), reż. B. Kox, Polska: Kino Świat.
Forrest Gump (1994), reż. R. Zemeckis, USA: Paramount Pictures.
Hasta la vista (2011), reż. P. de Clercq, Belgia: Fobic Films.
Imagine (2012), reż. A. Jakimowski, Francja, Polska, Portugalia, Wielka Brytania: Kino Świat.
Kod Merkury (1998), reż. H. Becker, USA: Universal Pictures.
Księgowy (2016), reż. G. O’Connor, USA: Warner Bros. Entertainment.
Miłość w ciemności (2016), reż. M. Mailer, USA: Michael Mailer Films.
Moja lewa stopa (1989), reż. J. Sheridan, USA: Ferndale Films.
Nie oddychaj (2016), reż. F. Alvarez, USA: SONY.
Nietykalni (2011), reż. O. Nakache, E. Toledano, Francja: Gutek Film.
Rain Man (1988), reż. B. Levinson, USA: United Artists.
Ślepa furia (1989), reż. Ph. Noyce, USA: Tristar Pictures.
Wonderstruck (2017), reż. T. Haynes, USA: Amazon Studios.
Z czystym sercem (2016), reż. A. Till, Węgry: Laokoon Filmgroup.
Zapach kobiety (1992), reż. M. Brest, USA: Universal Picrures.