The opinions on the creativity of special education students
Keywords:
education, special education, creativeness, creative thinkingAbstract
Creative should be accompanied every person in everyday life. It is inherent in the development of each individual, of any age. Children are naturally creative. However, improperly conducted education can effectively inhibit the spontaneous creativity. Children with various difficulties in development are usually reluctant to take action related to the broadly understood education. Whether the stimulating creativity may mean that classes will be attractive and effective? Definitely yes! So, how special education students understand the creativity and whether it is consistent with the generally accepted views?Howrespondents evaluate their own creative potential? The article is a description of results of research showing the knowledge and opinions about the creativity of students who study of the Special Needs Education in Pedagogical University of Cracow. Special needs educator besides being a competent therapist also should be able to activate their pupils to by creative. In order to fulfill these tasks must know: what it is creativity, who is recognized as a creative person, what are the creative processes and products, and how to stimulate creative thinking their pupils.
Downloads
References
Adamek I., Bałachowicz J. (red) (2014), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Andrukowicz W. (1999), Wokół fenomenu i istoty twórczości, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Bałachowicz J. (2014), Wiedza nauczycieli o twórczości [w:] Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.
Ekiert-Oldroyd D. (2014), Wiedza o twórczości i stosunek do nauczania twórczego jako istotne elementy kompetencji współczesnego nauczyciela. Raport z badań studentów pedagogiki [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami, I. Adamek, B. Olszewskiej, Wydawnictwo WSP, Łódź.
Gloton i C. Clero (1976), Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa.
Klim-Klimaszewska A. (2007), Twórcza aktywność [hasło w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Klim-Klimaszewska A. (2010), Pedagogika Przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa.
Nęcka E. (2000), Twórczość [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, J. Strelau (red.), GWP, Gdańsk.
Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.
Okoń W. (1996), Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Parys K. (2013), Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pietrasiński Z. (1969), Myślenie twórcze, PZWS, Warszawa.
Schulz R. (1990), Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa.
Squires G. (1999), Teaching as a professional discipline, Falmer Press, London.
Stasiakiewicz M. (1999), Twórczość i interakcja, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Strzałecki A. (2003), Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, UKSW, Warszawa.
Szmidt K.J. (2007), Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk.
Szymański M.S. (1987), Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa.
Tatarkiewicz W. (1975), Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa.
Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Trans Humana, Białystok.