Psychospołeczne konsekwencje pandemii koronawirusa (COVID-19) u dzieci i młodzieży – przegląd wybranych opracowań
Słowa kluczowe:
COVID-19, koronawirus, pandemia, zdrowie psychiczneAbstrakt
Przedstawiony artykuł zawiera przegląd najnowszej literatury związanej z pandemią COVID-19, której doświadczają ludzie na całym świecie. Szczególna uwaga zwrócona jest na dzieci i młodzież, ich funkcjonowanie w czasie tego kryzysu, możliwe psychospołeczne konsekwencje pandemii. Poruszono także trudności dotykające dzieci obarczone większym ryzykiem doświadczania konsekwencji tej obecnej sytuacji – dzieci i młodzież z najuboższych rodzin, z zaburzeniami psychicznymi, z niepełnosprawnością intelektualną. Okazuje się też, że dzieci rodziców pracujących na tzw. „pierwszej linii” walki z koronawirusem mają specyficzne problemy w czasie pandemii. Proponowane są w literaturze – i opisane tu wybrane – ewentualne rozwiązania mogące pomóc minimalizować w perspektywie zarówno krótko-, jak i długofalowej psychospołeczne Konsekwencje COVID-19 u dzieci i młodzieży.
Downloads
Bibliografia
Balasubramanian S., Rao N.M., Goenka A., Roderick M., Ramanan A.V. (2020), Coronavirus disease (COVID-19) in Children – What We Know So Far and What We Do Not?, Indian Pediatric, 12: 83–89.
Brodin P. (2020), Why is COVID-19 so mild in children?, Acta Paediatrica, 109: 1082–1083.
Brooks S.K., Webster R.K., Smith L.E., Woodland L., Wessely S., Greenberg N. (2020), The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence, Lancet, 395: 912–920.
Cohen J., Kupfershmidt K. (2020), Countries test tactics in ‘war’ against COVID-19, Science, 367: 1287–1288.
Dubey S., Biswas P., Ghosh R., Chatterjee S. (2020), Psychosocial impact of COVID-19: the deadliest pandemic in the internet era, Diseases, 7: 367–375.
Fauci A.S., Lane H.C., Redfield R.R. (2020), Covid-19 – Navigating the Uncharted, The New England Journal of Medicine, 382: 1268–1269.
Ghosh R., Dubey M., Chatterjee S., Dubey S. (2020), Impact of COVID-19 on children: special focus on the psychosocial aspect, Minerva Pediatrica, 72 (3): 226–235.
Goldberstein E., Wen H., Miller B.F. (2020), Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) and Mental Health for Children and Adolescents, JAMA Pediatrics, 9: 202–208.
Goldman P.S., van Ijzdendoorn M.H., Sounga-Barke E.J. (2020), Lancet Institutional Care Reform Commission Group. The implications of COVID-19 for the care of children living in residential institutions, Lancet Child and Adolescent Health, 8: 126–131.
Iram Rizvi S.F., Najam N. (2014), Parental Psychological Abuse toward children and Mental Health Problems in adolescence, Pakistan Journal of Medical Sciences, 30: 256–260.
Kickbusch I., Leung G.M., Bhutta Z.A., Matsoso M.P., Ihekweazu C., Abbasi K. (2020), Covid-19: how a virus is turning the world upside down, British Medical Journal, 369: 1336.
Lee J. (2020), Mental health effects of school closures during COVID-19, Lancet Child and Adolescent, 8: 236–242.
Lee P.I., Hu Y.L., Chen P.Y., Huang Y.C., Hsueh P.R. (2020), Are children less susceptible to COVID-19?, Journal of Microbiology, Immunology and Infection, 9: 209–216.
Liem A., Wang C., Wariyanti Y., Latkin C.A., Hall B.J. (2020), The neglected health of international migrant workers in the COVID-19 epidemic, Lancet Psychiatry, 7: 20.
Liu J.J., Bao Y., Huang X., Shi J., Lu L. (2020), Mental health considerations of children quarantined because of COVID-19, Lancet Child and Adolescent Health, 4: 357–359.
Ludvigsson J.F. (2020), Systematic review of COVID-19 in children shows milder cases and a better prognosis than adults, Acta Paediatrica, 109: 1088–1095.
Sinha I.P., Harwood R., Semple M.G., Hawcutt D.B., Thursfield R., Narayan O. (2020), COVID-19 infection in children, Lancet Respir Medicine, 8: 446–447.
Sprang G., Silman M. (2013), Posttraumatic stress disorder in parents and youth after healthrelated disasters, Disaster Medicine Public Health, 7: 105–110.
Su L., Ma X., Yu H., Zhang Z., Bian P., Han Y. (2020), The different clinical characteristics of corona virus disease cases between children and their families in China – the character of children with COVID-19, Emerg Microbes Infect, 9, 707-713.
Sylva K. (1994), School influences on children’s development, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35: 135–170.
Tang A., Tong Z.D., Wang H.L., Dai Y.X., Li K.F., Liu J.N. (2020), Detection of Novel Coronavirus by RT-PCR in Stool Specimen from Asymptomatic Child, China, Emerging Infectious Diseases, 26: 927–941.
Van Lancker W., Parolin Z. (2020), Covid-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making, Lancet Public Health, 5: 243–244.
Worsnop C.Z. (2019), The disease Outbreak-Human Trafficking Connection: A Missed Opportunity, Health Secure, 17: 181–192.
Yao H., Chen J.H., Xu Y.F. (2020), Patients with mental health disorders in the COVID-19 epidemic, Lancet Psychiatry, 7: 21.