„Czy muzyka jest ważna w życiu człowieka?” Refleksje dzieci uzdolnionych muzycznie o potrzebach estetycznych, poznawczych i emocjonalnych
DOI:
https://doi.org/10.26881/pwe.2024.59.07Słowa kluczowe:
dziecko uzdolnione muzycznie, potrzeby estetyczne, poznawcze i emocjonalne, muzykaAbstrakt
In this text, I will present the results of qualitative research using the individual interview method, which I conducted with musically gifted children, functioning in a rural and small town environment. I wanted to find out what thoughts about the needs of children have based on musical experiences gained at school (the research objective). The subject of the undertaken research were children’s reflections on needs. Innate cognitive and aesthetic needs make musically gifted children seek opportunities to satisfy them by exploring the world of music, especially by engaging in singing, playing instruments or dancing. These activities allow them to learn about phenomena that strongly engage the sense of hearing and cause motor reactions. The desire to fulfill a given need causes children to undertake musical activities for simple pleasure and satisfaction. However, it turns out that school, where they spend a significant part of their time, is not a convenient place to satisfy cognitive and aesthetic needs.
Downloads
Bibliografia
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych. Tłum. P. Tomanek. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jaques Dalcroze E. (1992), Pisma wybrane. Tłum. M. Bogdan, B. Wakar. Warszawa, WSiP.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 2. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klus Stańska D. (2023), Modele wczesnej edukacji społecznej – rekonstrukcja celów i założeń. „Studia z Teorii Wychowania”, 14(4).
Kocowski T. (1978), Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kvale S. (2013), Prowadzenie wywiadów. Tłum. A. Dziuban. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Limont W. (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, GWP.
Łukasiewicz Wieleba J. (2018), Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Maslow A. (1971), Peak Experiences in Education and Art. „Theory Into Practice”, 10.
Maslow A. (1986), W stronę psychologii istnienia. Warszawa, PAX.
Maslow A. (1990), Motywacja i osobowość. Tłum. P. Sawicka. Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX.
Maslow A. (2009), Motywacja i osobowość. Tłum. J. Radzicki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
McLeod S.A. (2018), Maslow’s Hierarchy of Needs. https://www.simplypsychology.org/maslow. html, 30.07.2024.
Obuchowski K. (1995), Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S ka.
Pilch T., Bauman T. (2010), Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Rogers C.R. (2002), Sposób bycia. Tłum. M. Karpiński. Poznań, Rebis.
Sękowski A., Dudek A. (2016), Potrzeba poznania jako czynnik wspierający rozwój zdolności. „Psychologia Wychowawcza”, 9.
Sękowski A.E., Siekańska M., Klinkosz W. (2009), On Individual Differences in Giftedness [O indywidualnych różnicach w uzdolnieniach], https://www.researchgate.net/publication/226079211_ On_Individual_Differences_in_Giftedness, 1.08.2024.
Siek S. (1984), Rozwój potrzeb psychicznych, mechanizmów obronnych i obrazu siebie. Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza.
Szuman S. (1993), O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa, WSiP.
Śliwerski B. (2012), Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wasyluk P., Kucner A., Pacewicz G. (2020), Edukacja Przyszłości. Raport. Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko Mazurski, https://www.uwm.edu.pl/trendy/gfx/raporty/EDUKACJA%20PRZYSZŁO-ŚCI%202020.pdf, 1.08.2024.
Wojnar I. (1995), Teoria wychowania estetycznego. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Wojnar I. (2009), O potrzebie przemyślenia zasad edukacji skoncentrowanej na jakości człowieka. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1618/06--O potrzebie przemyslenia zasad edukacji--Wojnar.pdf?sequence=1&isAllowed=y, 10.04.2024.
Wojnar I. (2021), Ambiwalencje – uniwersalna problematyka i mądrość życia. W: A. Piejka, I. Wojnar (red.), Humanistyczne ambiwalencje globalizacji. Zbiór studiów. Warszawa, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN.
Zieliński P. (2022), Koncepcja edukacji Abrahama Maslowa. „Studia z Teorii Wychowania”, 4.
Zieliński P. (2023), Studium o aksjologii pedagogicznej Abrahama H. Maslowa. „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. 12–13, https://journals.ur.edu.pl/kpe/article/view/9186/7641, 2.04.2024.