Co dzieci myślą o muzyce? Interpretacja muzycznych i literackich treści utworu Sanctus w wypowiedziach dzieci

Autor

  • Ewa Szatan

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5585

Słowa kluczowe:

muzyka, piosenka, dzieci, znaczenia

Abstrakt

Words are unambiguous and it allows the meaning of phenomena to be defined. Music has many meanings, but words are needed so that music can be described. Children can describe the world in which they live, interpret phenomena. As a researcher I wanted to see how children talk about music as they describe what they hear in it. Text is the result of talking with children about music.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ablewicz K. (1996), Język potoczny jako warunek dialogu edukacyjnego – w poszukiwaniu języka pedagogiki. „Edukacja. Studia, Badania, Innowacje”, nr 3 (55).

Clark A. (2005), Talking and listening to children. W: M. Dudek (red.), Children’s spaces. Oxford, Elsevier.

Górniewicz J. (1992), Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Porady dla rodziców i nauczycieli. Warszawa–Toruń, Wydawnictwo Naukowe „Praksis”.

Klus-Stańska D. (2002), Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo UWM.

Klus-Stańska D. (2004), Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Koblewska-Wróblowa J. (1958), Typy przeżyć muzycznych. Zeszyty COPSA, z. 23.

Mamontowicz-Łojek J. (1978), Polskie szkolnictwo baletowe w okresie międzywojennym. Warszawa, PWM.

Mendelssohn-Bartholdy F. (1864), Briefe aus den Jahren 1833 bis 1847. W: K. Guczalski (2002), Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce. Kraków, Musica Jagellonica.

Natanson T. (1978), Wstęp do nauki o muzykoterapii. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Nęcka E. (2014), Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków, TROP.

Posłuszna J. (2014), Osobowość a preferencje muzyczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Przychodzińska-Kaciczak M. (1984), Zrozumieć muzykę. Warszawa, Nasza Księgarnia.

Szatan E. (2016) Jak dzieci wypowiadają się o muzyce? Interpretacja werbalnych i ruchowych znaczeń nadawanych przez dzieci muzycznym i pozamuzycznym treściom utworu pt. Sanctus (Libera). W: M. Karczmarzyk., A. Lewandowska-Walter, A. Wasilewska (red.), Co dzieci myślą o życiu, religii i sztuce. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Szatan E. (2006), Ruch jako komunikacja awerbalna a problem stymulowania aktywności dziecka. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Edukacja a rozwój człowieka. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Szuman S. (1990), Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa, WSiP.

Tatarkiewicz W. (1951), Skupienie i marzenie, Kraków, Wydawnictwo M. Kot.

Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju. Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.

Wasilewska A. (2013), Archetypy świata dziecięcego: światy wyobraźni w narracjach dzieci. Gdańsk, Harmonia Universalis.

Wilber K. (2000), Jeden smak. Przemyślenia nad integralną duchowością. Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski&CO.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

Szatan, E. (2017). Co dzieci myślą o muzyce? Interpretacja muzycznych i literackich treści utworu Sanctus w wypowiedziach dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji, 37(2), 77–87. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5585

Numer

Dział

Rozprawy i artykuły