Zapowiedź Schulzowskich cliché-verre’ów

Autor

  • Łesia Chomycz Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Drohobyczu
  • Marek Wilczyński Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.26881/sf.2020.15.12

Słowa kluczowe:

archiwum, grafika, Drohobycz, debiut, przedruk

Abstrakt

A commentary on E. Menar’s essay “Sztuki graficzne. Z okazji odbyć się mającej wystawy grafiki oryginalnej w Borysławiu” that announced Bruno Schulz’s exhibition in Borsyław in March 1921. It is a brief account of the historical development of graphic arts. The author explains the essence and significance of graphics, including woodcut, etching, and lithography. The most attention he paid to the etching which, in his opinion, was the most sophisticated and difficult, allowing the artist to use a variety of materials. One of the most interesting aspects of the essay is the emphasis on the cliché-verre technique, rarely used in Poland but preferred by Schulz. Menar’s essay is of a high quality, perhaps surprising in a paper sponsored by and addressed to oil industry clerks. It seems that the author’s task to attract the reader (both the future spectator and the potential buyer) by an accessible introduction to the graphic arts and its tradition was fully accomplished. However, no information concerning E. Menar has been found and his identity remains unknown.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Łesia Chomycz - Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Drohobyczu

Historyczka. Pracuje w Muzeum Ziemi Drohobyckiej. Zainteresowania naukowe: twórczość Andrzeja Chciuka i Brunona Schulza, krajoznawstwo. Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą biografii Schulza. Współautorka książki Відомий і невідомий Бруно Шульц (соціокультурний портрет Дрогобича) (2016), autorka mapy turystycznej Місця Бруно Шульца у Дрогобичі (2016) i kilkunastu artykułów badawczych o Schulzu. W latach 2017–2018 uczestniczka projektu naukowego „Stosunki ukraińsko-polsko-żydowskie w Galicji Wschodniej (pierwsza połowa ХХ wieku): doświadczenie historyczne, lekcje dla współczesności”.

Bibliografia

Berthelot Philippe. 1902. Louis Ménerad et son oeuvre: étude. Paris: Félix Juven.

Chomycz Łesia. 2019. „Wokół wystawy w Borysławiu. O dwóch debiutach Brunona Schulza”. Schulz/Forum 14.

Ficowski Jerzy. 2002. Regiony wielkiej herezji i okolice. Sejny: Pogranicze.Menar E. 1921. „Sztuki graficzne. (Z okazji odbyć się mającej wystawy grafiki oryginalnej w Borysławiu)”. Świt 5.

Ménard René. 1878. La mythologie dans l’art ancien et moderne. Suivie d’un appendice sur les origines de le mythologie. Par. E. Véron. Paris: Delagrave.

Meniok Wera. 2014. Bruno Schulz jako filozof i teoretyk literatury. Materiały V Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu. Drohobycz.

N-owa S. 1921. „Wrażenia z wystawy. (Wystawa obrazów Schulza)”. Świt 11.

Schulz Bruno. 2016. Dzieła zebrane. T. 5: Księga listów. Zebrał i przygotował do druku J. Ficowski, uzupełnił S. Danecki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Stewe Al. 1921. „Z wystawy obrazów”. Świt 6.

Pobrania

Opublikowane

2020-05-11

Jak cytować

Chomycz, Łesia, & Wilczyński, M. (2020). Zapowiedź Schulzowskich cliché-verre’ów. Schulz/Forum, (15), 220–223. https://doi.org/10.26881/sf.2020.15.12

Numer

Dział

[archiwum]