Strategie komunikacyjne w nagłówkach prasowych o wojnie w Ukrainie w duńskim dzienniku „Politiken” (z perspektywy odbiorcy)

Autor

Słowa kluczowe:

Danish press, headline, information, journalism, linguistic genology

Abstrakt

Communicative strategies in headlines about the war in Ukraine in the Danish daily “Politiken” (from the reader’s perspective)

The aim of the article is to present informative strategies applied in the headlines about the war in Ukraine in the Danish daily “Politiken”. The study covered 26 headlines from two thematic sections of the journal. A comparative analysis has showed differences in the structure and organization of information, the use of stylistic and emotive means, and the way the war is presented. The contrasts result from the fact that the texts belong to different press genres: informational or journalistic texts. Interconnecting them with hyperlinks creates an internal mini-discourse and gives a more complete picture of the presented events.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Józef Jarosz - Uniwersytet Wrocławski

Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, profesor uczelni, zatrudniony w Zakładzie Języka Niemieckiego w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Pracowni Skandynawistyki. Zainteresowania badawcze obejmują teorię i praktykę przekładu, lingwistykę tekstu i mediów, frazeologię i paremiologię, historię badań skandynawistycznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz stosunki polsko-skandynawskie. Inicjator i redaktor serii z publikacjami studentów Teksty o Danii, współredaktor serii naukowych Breslauer Studien zur Medienlinguistik / Wrocławskie Studia z Lingwistyki Mediów (Wrocław–Dresden) oraz Studien zur Medien- und Kulturlinguistik (Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing). Autor ponad stu dziesięciu publikacji, w tym czterech monografii: Niemieckie ekwiwalenty tłumaczeniowe polskich przyimków we frazach temporalnych (Wrocław 2007), Duńskie ekwiwalenty tłumaczeniowe polskich przyimków we frazach temporalnych (Wrocław 2008), Grabinschrift – eine Textsorte im Wandel: eine diachrone Studie am deutschen epigrafischen Material 1780–2015 (Wrocław–Dresden 2017), Dänische Zwillingsformeln in Theorie und Praxis. Strukturelle, syntaktische und semantisch-pragmatische Aspekte (Berlin et al. 2022) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach. Współredaktor pięciu tomów zbiorowych, współautor podręczników do nauki języka niemieckiego i duńskiego, słownika duńsko-polskiego oraz programu nauczania języka niemieckiego w branży ekonomicznej. Inicjator cyklu konferencji Wrocław mówi o Pøłnocy

Bibliografia

Boguszewicz, T. (2010). Internautom wystarczają nagłówki. Rzeczpospolita. 28.01.2010. 04:06 (Online) https://www.rp.pl/artykul/425945-Internautom-wystarczaja-naglowki.html (dostęp 20.08.2022).

Bouchehri, R. (2012). Translation von Medien-Titeln: Der interkulturelle Transfer von Titeln in Literatur, Theater, Film und Bildender Kunst. Berlin: Frank & Timme.

Dwornik, M. (2020): Politiken. Historia ”żywej gazety” z Danii. Reporterzy.info: media i dziennikarstwo. 27.07.2020. (Online) https://reporterzy.info/3969,politiken-historia-zywej-gazety-z-danii.html (dostęp 20.08.2022).

Gajda S. (1987). Społeczne determinacje nazw własnych (tytułów). Socjolingwistyka, 6: 79–89.

Genette, G. (1987). Seuils. Paris: Éditions du Seuil.

Grzegorczykowa, R. (1991). Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy. Język a kultura 4. Funkcje języka i wypowiedzi: 11–28.

Grzegorczykowa, R. (2007). Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hellwig, P. (1984). Titulus oder über den Zusammenhang von Titeln und Texten. Titel sind ein Schlüssel zur Textkonstitution. Zeitschrift für germanistische Linguistik, 12: 1–20.

Hoek, L. H. (1981). La marque du titre. Dispositifs sémiotiques d'une pratique textuelle. La Haye; Paris; New York: Mouton.

Kolczyński, M. (2008). Strategie komunikowania politycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Nord, Ch. (1993). Einführung in das funktionale Übersetzen: Am Beispiel von Titeln und Überschriften. Tübingen und Basel: Francke.

Nübling, D., Fahlbusch, F., Heuser, R. (2015). Namen. Eine Einführung in die Onomastik. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.

Pisarek, W. (1967). Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym. Kraków: RSW Prasa – Książka – Ruch.

Pisarek, W. (2002). Nowa retoryka dziennikarska, Cz. 2: Działanie. Kraków: Universitas.

Rothe, A. (1986). Der literarische Titel. Funktionen, Formen, Geschichte. Frankfurt/Main: Vittorio Klostermann.

Sadowska, A. (2007). Tytuły prasowe – ich budowa i funkcja. Folia Litteraria Polonica, 9: 401–413.

Ślawska, M. (2008). Tytuł: najmniejszy tekst prasowy. Rocznik Prasoznawczy, R. 2: 117–126.

Ślawska, M. (2017). Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk. Forum lingwistyczne, 4: 15–29.

Tkaczewski, D. (2001). Charakterystyka funkcjonalna, leksykalna i stylistyczna czeskich tytułów prasowych. W: Fontański, H, Straś, E. (Red.). Języki słowiańskie dziś: nowe fakty, nowe spojrzenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 151–166.

Wojtak, M. (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wojtak, M. (2006). Analiza gatunków prasowych: zręby teorii i elementy praktyki. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1: 29–39.

Wojtak, M. (2010). Analiza gatunków prasowych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Internet Sources

https://denstoredanske.lex.dk/Politiken (dostęp 30.07.2022).

https://www.derstandard.at/international/europa/ukraine (dostęp 30.07.2022).

https://www.rp.pl/swiat/art36787611-wojna-rosji-z-ukraina-dzien-157 (dostęp 30.07.2022).

https://www.spiegel.de/thema/ukraine_konflikt/ (dostęp 30.07.2022).

https://www.wprost.pl/wojna-na-ukrainie (dostęp 30.07.2022).

https://wyborcza.pl/0,128956.html?tag=wojna+w+Ukrainie#nav-menu (dostęp 30.07.2022).

www.politiken.dk (dostęp 30.09.2022).

Pobrania

Opublikowane

2022-12-31

Jak cytować

Jarosz, J. . (2022). Strategie komunikacyjne w nagłówkach prasowych o wojnie w Ukrainie w duńskim dzienniku „Politiken” (z perspektywy odbiorcy) . Studia Rossica Gedanensia, (9), 144–156. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/SRG/article/view/7491

Numer

Dział

Studia i artykuły