A child (a pupil) with a chronic illness in Polish educational system

Authors

  • Beata Antoszewska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

children with chronic illness, obligation to participate in education or training, individual teaching, school organized in a medical facility (hospital school)

Abstract

This paper analyzes educational solutions concerning chronically ill children set forth in the current education system in Poland. The discussion is limited to compulsory education that embraces: one-year compulsory preschool preparation; full-time compulsory education (obligation to attend school) and part-time compulsory education (obligation to participate in education or training) [Act of 14 December 2016, the Law on School Education]. Solutions that enable children to continue education are discussed, additionally specifying selected pedagogical issues. Possibilities of providing chronically ill children with psychological and pedagogical assistance are indicated as well as of adapting the eight-grader exam for such children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chęcińska M. (2005), Realizacja obowiązku szkolnego przez dziecko przewlekle chore [w:] T. Kott (red.), Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, MENiS, Warszawa.

Chodkowska M. (2009), Razem damy radę! W drodze do zintegrowanego społeczeństwa, WSiP, Warszawa.

Curtin M., Lubkin I.M. (1990), What Is Chronicity? [w:] I.M. Lubkin (ed.), Chronic Illness Impact and Interventions, London–Boston.

Czuba-Wąskowska M., Mańko K. (2011), Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki. Zagadnienia prawne. Teoria i praktyka, ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa.

DiGirolamo A. M., Quittner A. L., Ackerman V., Stevents J. (1997), Identification and assessment of ongoing stressors in adolescents with a chronic illness: An application of the behavior-analytic model, Journal of Clinical Child Neurology, 26: 56–63.

Fatyga M. (2013), Oczekiwania uczniów objętych nauczaniem indywidualnym wobec nauczyciela [w:] J. Krukowski, A. Włoch (red.), Szkoła twórcza w odtwórczym świecie, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, Kraków.

Główny Urząd Statystyczny (2011), Stan Zdrowia Ludności Polski w 2009 r., Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.

Góralczyk E. (1996), Choroba dziecka w twoim życiu, CMPPP, Warszawa.

Graetz B., Shute R. (1995), Assessment of peer relationships in children with asthma, Journal of Pediatric Psychology, 20: 205–216.

Hawrylewicz-Kowalska P. (2018), Nauczanie indywidualne – między tradycją a alternatywą. Poszukiwanie pola badawczego, Forum Oświatowe, t. 30, nr 1 (59): 179–191.

ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, World Health Organization Genewa, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, 2001.

Jackson, M. (2013), The special education needs of adolescents living with chronic illness: a literature review, International Journal of Inclusive Education, vol. 17, no. 6: 543–554.

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ośmioklasisty w roku szkolnym 2019/2020 [oke.waw.pl, dostęp: 15.05.2020].

Kozak M. (2012), Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.

Małkowska-Szkutnik A. (2014), Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny, Studia BAS, nr 2(38): 89–112.

Niepokólczycka-Gac J. (2018), Uczeń – z SPE. Uczniowie z chorobami przewlekłymi, część XI, Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, Poznań.

Pilecka W. (1998), Psychologiczna charakterystyka dzieci niepełnosprawnych [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii, Wydawnictwa Naukowe WSP, Kraków.

Piontek E., Witkowski D. (2009),Cukrzyca u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,Warszawa.

Samardakiewicz M. (2011), Funkcjonowanie w szkole i w grupie rówieśniczej jako predykator jakości życia dzieci z chorobą nowotworową, niepublikowany referat wygłoszony 31.05.2011 r. w Gdańsku na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej.

Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.

Shiu, S. (2001), Issues in the education of students with chronic illness, International Journal of Disability. Development and Education, vol. 48, no 3: 269–281.

Śródka A. (1997), Patologia [w:] W.S. Gumułka, W. Rewerski (red.), Encyklopedia zdrowia, t. 1, PWN, Warszawa.

Uramowska-¯yto B. (2009), Socjologiczne koncepcje zdrowia i choroby [w:] A. Ostrowska (red.), Socjologia medycyny. Podstawowe problemy, kategorie analizy, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Wielgosz E. (1999), Dzieci przewlekle chore [w:] (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, I. Obuchowska, WSiP, Warszawa.

Woynarowska B. (2010), Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Akty prawne

Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r.

Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r., poz. 529).

Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1656).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, Dz. U. z 2017 r., poz. 1654 i z 2019 r., poz. 1609).

Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 697 i 1292).

Published

2020-03-17

How to Cite

Antoszewska, B. (2020). A child (a pupil) with a chronic illness in Polish educational system . Disability , (37), 56–72. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5642