Dziecko/uczeń z chorobą przewlekłą w polskim systemie edukacji
Słowa kluczowe:
dzieci z chorobami przewlekłymi, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, indywidulane nauczanie, szkoła zorganizowana w podmiocie leczniczymAbstrakt
Artykuł przedstawia analizę rozwiązań edukacyjnych w odniesieniu do dzieci z chorobami przewlekłymi, obowiązujących w ramach aktualnego systemu oświaty w Polsce. Rozważania zostały ograniczone do edukacji obowiązkowej, która dotyczy: obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; obowiązku szkolnego i obowiązku nauki [Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe]. Omówiono rozwiązania umożliwiające kontynuowanie nauki, wskazując także na wybrane zagadnienia wychowawcze. Wskazano na ważność i możliwości pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci z chorobami przewlekłymi i dostosowanie egzaminu ósmoklasisty.
Downloads
Bibliografia
Chęcińska M. (2005), Realizacja obowiązku szkolnego przez dziecko przewlekle chore [w:] T. Kott (red.), Uczeń z chorobą przewlekłą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, MENiS, Warszawa.
Chodkowska M. (2009), Razem damy radę! W drodze do zintegrowanego społeczeństwa, WSiP, Warszawa.
Curtin M., Lubkin I.M. (1990), What Is Chronicity? [w:] I.M. Lubkin (ed.), Chronic Illness Impact and Interventions, London–Boston.
Czuba-Wąskowska M., Mańko K. (2011), Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki. Zagadnienia prawne. Teoria i praktyka, ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
DiGirolamo A. M., Quittner A. L., Ackerman V., Stevents J. (1997), Identification and assessment of ongoing stressors in adolescents with a chronic illness: An application of the behavior-analytic model, Journal of Clinical Child Neurology, 26: 56–63.
Fatyga M. (2013), Oczekiwania uczniów objętych nauczaniem indywidualnym wobec nauczyciela [w:] J. Krukowski, A. Włoch (red.), Szkoła twórcza w odtwórczym świecie, Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, Kraków.
Główny Urząd Statystyczny (2011), Stan Zdrowia Ludności Polski w 2009 r., Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
Góralczyk E. (1996), Choroba dziecka w twoim życiu, CMPPP, Warszawa.
Graetz B., Shute R. (1995), Assessment of peer relationships in children with asthma, Journal of Pediatric Psychology, 20: 205–216.
Hawrylewicz-Kowalska P. (2018), Nauczanie indywidualne – między tradycją a alternatywą. Poszukiwanie pola badawczego, Forum Oświatowe, t. 30, nr 1 (59): 179–191.
ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, World Health Organization Genewa, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, 2001.
Jackson, M. (2013), The special education needs of adolescents living with chronic illness: a literature review, International Journal of Inclusive Education, vol. 17, no. 6: 543–554.
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ośmioklasisty w roku szkolnym 2019/2020 [oke.waw.pl, dostęp: 15.05.2020].
Kozak M. (2012), Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa.
Małkowska-Szkutnik A. (2014), Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny, Studia BAS, nr 2(38): 89–112.
Niepokólczycka-Gac J. (2018), Uczeń – z SPE. Uczniowie z chorobami przewlekłymi, część XI, Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, Poznań.
Pilecka W. (1998), Psychologiczna charakterystyka dzieci niepełnosprawnych [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii, Wydawnictwa Naukowe WSP, Kraków.
Piontek E., Witkowski D. (2009),Cukrzyca u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,Warszawa.
Samardakiewicz M. (2011), Funkcjonowanie w szkole i w grupie rówieśniczej jako predykator jakości życia dzieci z chorobą nowotworową, niepublikowany referat wygłoszony 31.05.2011 r. w Gdańsku na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej.
Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.
Shiu, S. (2001), Issues in the education of students with chronic illness, International Journal of Disability. Development and Education, vol. 48, no 3: 269–281.
Śródka A. (1997), Patologia [w:] W.S. Gumułka, W. Rewerski (red.), Encyklopedia zdrowia, t. 1, PWN, Warszawa.
Uramowska-¯yto B. (2009), Socjologiczne koncepcje zdrowia i choroby [w:] A. Ostrowska (red.), Socjologia medycyny. Podstawowe problemy, kategorie analizy, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
Wielgosz E. (1999), Dzieci przewlekle chore [w:] (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, I. Obuchowska, WSiP, Warszawa.
Woynarowska B. (2010), Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Akty prawne
Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 9 sierpnia 2017 r.
Rozporządzenie MEN z dnia 23 kwietnia 2013 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r., poz. 529).
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1656).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, Dz. U. z 2017 r., poz. 1654 i z 2019 r., poz. 1609).
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 697 i 1292).