Asymmetrien im deutschen und polnischen kollektiven Gedächtnis als Hintergrund der polnischen Sebald-Übersetzungen
Słowa kluczowe:
pamięć zbiorowa, W.G. Sebald, przekład, HolocaustAbstrakt
Asymetrie niemieckiej i polskiej pamięci zbiorowej jako kontekst polskich przekładów prozy W.G. Sebalda
W artykule podjęto próbę wykorzystania kategorii „pamięci zbiorowej” (w oparciu o niemieckie badania kulturoznawcze nad pamięcią, reprezentowane m.in. przez Jana i Aleidę Assmannów oraz Astrid Erll) w studiach nad przekładem artystycznym, rozumianym jako jedna z form recepcji dzieła literackiego. Przydatność pojęcia „pamięci zbiorowej” pokazano na przykładzie prozy W.G. Sebalda i jej recepcji w Polsce. Opóźnienie w publikacji przekładów oraz specyficzna kolejność, w jakiej poszczególne utwory niemieckiego pisarza prezentowane są polskim czytelnikom, jak również głosy polskich krytyków literackich, którzy zwracają uwagę na inne aspekty niż krytycy niemieccy – te zjawiska recepcji można wytłumaczyć rozbieżnościami między polską a niemiecką pamięcią zbiorową. Różnice te dotyczą takich problemów, jak np. historiozoficzna interpretacja Holocaustu i możliwość jego przedstawienia środkami estetycznymi, a także ocena europejskiego dziedzictwa kolonialnego. W artykule poruszono także problem języka jako elementu i medium pamięci zbiorowej. Porównanie oryginałów Sebalda z polskimi przekładami wykazało, że wskutek różnic systemowych między polskim a niemieckim w tłumaczeniu nie zawsze udaje się oddać specyfikę idiolektu Sebalda, wykorzystującego różne socjolekty i odmiany historyczne języka niemieckiego. Aluzje językowe do pewnych treści niemieckiej pamięci kulturowej stają się zatem nieczytelne dla polskich odbiorców.
Downloads
Bibliografia
Primärliteratur mit Siglen
Sebald, W.G. (1992/1994): Die Ausgewanderten. Vier lange Erzählungen. Frankfurt/Main. (= AUSG)
Sebald, W.G. (1995/2011): Die Ringe des Saturn. Eine englische Wallfahrt. Frankfurt/Main. (= RS)
Sebald, W.G. (2001/2008): Austerlitz. Frankfurt/Main. (= A)
Sebald, W.G. (2005): Wyjechali. Übers. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa. (= AUSG-Pl)
Sebald, W.G. (2007/2009): Austerlitz. Übers. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa. (= A-Pl)
Sekundärliteratur
Assmann, Aleida (2002): Gedächtnis als Leitbegriff der Kulturwissenschaften. In: Musner, Lutz/Wunberg, Gotthart (Hg.): Kulturwissenschaften. Forschung – Praxis – Positionen. Wien, 27–45.
Assmann, Aleida (2006): Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. München.
Assmann, Aleida (1999/2009): Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München.
Assmann, Jan (1988): Kollektives Gedächtnis und kulturelle Identität. In: Ders./Hölscher, Tonio (Hg.): Kultur und Gedächtnis. Frankfurt/Main, 9–19.
Assmann, Jan (1992/2007): Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München.
Bolecki, Włodzimierz (2007): Myśli różne o postkolonializmie. Wstęp do tekstów nie napisanych [Diverse Gedanken über den Postkolonialismus. Einführung in nicht geschriebene Texte]. In: Teksty Drugie 4/2007, 6–13.
Ceuppens, Jan (2008): Das belgische Grabmal. Sebalds 19. Jahrhundert. In: Heidelberger-Leonhard, Irene/Tabah, Mireille (Hg.): W. G. Sebald. Intertextualität und Topographie. Berlin, 93–109.
Eggers, Christoph (2011): „Das Dunkel durchdringen, das uns umgibt.“ Die Fotografie im Werk von W.G. Sebald. Frankfurt/Main.
Erll, Astrid (2011): Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. Stuttgart/ Weimar.
Fuchs, Anne (2004): Die Schmerzensspuren der Geschichte. Zur Poetik der Erinnerung in W.G. Sebalds Prosa. Köln/Weimar/Wien.
Gosk, Hanna (1985): W kręgu „Kuźnicy“. Dyskusje krytycznoliterackie lat 1945–1948 [Im Umkreis der Wochenzeitung Kuźnica. Literaturkritische Diskussionen der Jahre 1945–1948]. Warszawa.
Halbwachs, Maurice (1985): Das Gedächtnis und seine sozialen Bedingungen. Frankfurt/Main (franz. Original: Les cadres sociaux de la mémoire. Paris).
Ilsemann, Mark (2006): Going Astray: Melancholy, Natural History, and the Image of Exile in W.G. Sebalds Austerlitz. In: Denham, Scott/McCulloh, Mark (Hg.): W. G. Sebald. Memory – History – Trauma. Berlin, New York, 301–314.
Jeziorkowski, Klaus (2007): Peripherie als Mitte. Zur Ästhetik der Zivilität – W.G. Sebald und sein Roman Austerlitz. In: Martin, Sigurd/Wintermeyer, Ingo (Hg.): Verschiebebahnhöfe der Erinnerung. Zum Werk W.G. Sebalds. Würzburg, 69–80.
Kridl, Manfred (1963): Lord Jim Conrada [Conrads Lord Jim]. In: Kocówna, Barbara (Hg.): Wspomnienia i studia o Conradzie [Erinnerungen und Studien zu Joseph Conrad]. Warszawa, 290–328.
Kurkiewicz, Juliusz (2009): Pierścienie bez Nibelungów [Ringe ohne die Nibelungen; Besprechung von Die Ringe des Saturn in poln. Übers.]. In: Gazeta Wyborcza 06.01.2009.
Maciejewska, Irena (1992): Doświadczenie getta w literaturze polskiej [Die Ghetto-Erfahrung in der polnischen Literatur]. In: Brodzka, Alina et al. (Hg.): Słownik literatury polskiej XX wieku [Wörterbuch der polnischen Literatur des 20. Jh.s]. Wrocław, Warszawa, Kraków, 331–341.
Martin, Sigurd (2007): Lehren vom Ähnlichen. Mimesis und Entstellung als Werkzeuge der Erinnerung im Werk W.G. Sebalds. In: Ders./Wintermeyer, Ingo (Hg.): Verschiebebahnhöfe der Erinnerung. Zum Werk W. G. Sebalds. Würzburg, 81–103.
Öhlschläger, Claudia (2006): Beschädigtes Leben. Erzählte Risse. W.G. Sebalds poetische Ordnung des Unglücks. Freiburg i.Br., Berlin, Wien.
Saryusz-Wolska, Magdalena (2009): Wprowadzenie [Einführung]. In: Dies. (Hg.): Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka [Kollektives und kulturelles Gedächtnis. Die gegenwärtige deutsche Perspektive]. Kraków, 7–38.
Saryusz-Wolska, Magdalena (2011): Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach [Begegnungen zwischen Zeit und Ort. Studien zu Gedächtnis und Städten]. Warszawa.
Sebald, W.G. (2012): „Auf ungeheuer dünnem Eis“. Gespräche 1971–2001. Hg. von Torsten Hoffmann. Frankfurt/Main.
Welzer, Harald (2001): Das soziale Gedächtnis. In: Ders. (Hg.): Das soziale Gedächtnis. Geschichte, Erinnerung, Tradierung. Hamburg, 9–21.
Young, James E. (2001): Zwischen Geschichte und Erinnerung. Über die Wiedereinführung der Stimme der Erinnerung in die historische Erzählung. In: Welzer, Harald (Hg.): Das soziale Gedächtnis. Geschichte, Erinnerung, Tradierung. Hamburg, 41–62.
Zucchi, Matthias (2007): Zur Kunstsprache W. G. Sebalds. In: Martin, Sigurd/Wintermeyer, Ingo (Hg.): Verschiebebahnhöfe der Erinnerung. Zum Werk W. G. Sebalds. Würzburg, 163–181.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.