Random a pokolenia Z i Y z perspektywy społeczno-technologicznej i formatowo-czasowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/srg.2023.11

Słowa kluczowe:

random, generacja Z, generacja Y, zmiana pokoleniowa, millenialsi, serial, hybryda

Abstrakt

Autorka przybliża i wieloaspektowo charakteryzuje jedno z najnowszych zjawisk medialnych, jakim jest hybryda serialowa. By je przeanalizować, proponuje odniesienia do kilku płaszczyzn: społecznej, technologicznej, formatowej i czasowej. Z tej perspektywy ujawniają się problemy związane głównie z pokoleniami Z i Y jako uczestnikami i konsumentami Sieci. Natomiast Random jako słuchowisko-hybryda odzwierciedla dynamiczne oddziaływanie na siebie różnorodnych gatunków obecnych wśród aktywnych przekazów medialnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aarseth, E. J. (2014). Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Kraków–Bydgoszcz: Korporacja Ha!art – Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy.

Adamski, A. (2012). Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”.

Awdziej, M. (2015). [rec.] H. Gardner, K. Davis, The App Generation. How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. Yale University Press, New Heaven and London 2013. Konsumpcja i Rozwój, 1(10): 83.

Babecki, M. (2016). Komunikacyjny potencjał mikromediów społecznościowych. Determinanty konwergentnej instrumentalizacji. W: Babecki, M., Żyliński, Sz. (Red.). Media w mediach. Uwarunkowania, praktyki i ograniczenia informacyjnej instrumentalizacji mikromediów społecznościowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Baran, D. (2016). Wymiary współczesnego serialu telewizyjnego. W: Bruszewska-Przytuła, D., Naruszewicz-Duchlińska, A. (Red.) Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – motywy – mutacje. Olsztyn: Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Bauer, Z. (2009). Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia – teoria – praktyka. Studium Dziennikarskie Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Kraków: Universitas.

Bodzioch, K. (2017). Pokolenie C – wymysł socjologów czy kolejna odsłona pokolenia Y? (Online) http://www.treco.pl/wiedza/artykuly-szczegoly/id/875/pokolenie-c-wymysl-socjologow-czykolejna-odslona-pokolenia-y- (dostęp 27.04.2017).

Bożek, J. (2011). Popkultura się liczy. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”.

Budzyńska, N., Moryś, J. (2021). Poziom objawów lęku oraz depresji w trakcie izolacji związanej z pandemią „koronawirusa” – wirusa SARS-CoV-2 w określonych grupach społecznych. Polskie Forum Psychologiczne, 4(26): 433–450. Bulska, D. (2015), Dziesięć lat z YouTube’em. Brief, 2(184): 41.

Chojnowska, A. (2017). Pokolenie X, Y, Z. Czym się różnią i jak się komunikują? (Online) http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,17056726,Pokolenie_X__Y__Z__Czym_sie_roznia_i_jak_ sie_komunikuja_.html (dostęp 27.04.2017).

Dijk, van J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Domańska, M., Lech, M., Trapp, A. (Red). [Raport:] Przyszłość telewizji: czynniki zmian. Infuture Institute. (Online) https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-telewizji/ (dostęp 24.10.2021).

Filiciak, M., Giza, B. (Red.). (2011). Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Gardner, H., Davis, K. (2013). The App Generation. How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. New Heaven; London: Yale University Press.

Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Godzic, W. (2002). Telewizja jako kultura. Kraków: Wydawnictwo „Rabid”.

Gov.pl. (2022). 75,8 proc. Polaków korzysta ze smartfona, a z tabletu 12,3 proc. (Online) https:// www.gov.pl/web/krrit/758-proc-polakow-korzysta-ze-smartfona-z-tabletu-123-proc (dostęp 29.08.2023).

Jenkins, H. (2011). Seriale tworzą nowe wspólnoty. Rozmowę przeprowadził Sz. Grela. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”.

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lewicki, A. (2011). Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lister, M. [et al.]. (2009). Nowe media. Wprowadzenie. Przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka. Seria Media. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Łaciak, B. (2013). Kwestie społeczne w polskich serialach – prezentacje i odbiór. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Materiał partnerski. (2021). „Random” – pierwszy polski serial łączący słuchowisko i film od 14 lutego w Storytel. 15.02.2021. (Online) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/random-serial-laczacysluchowisko-i-film-storytel-kiedy-premiera (dostęp 11.08.2023).

Moczyróg, A. (2015). Było pokolenie Y, teraz czas na „pokolenie Homeland”. Oto, na kogo wyrosną Twoje dzieci. 3.09.2015. (Online) http://mamadu.pl/121227,jakie-pokolenie-przyjdzie-pomillenialsach-czyli-na-kogo-wyrosna-nasze-dzieci (dostęp 8.09.2023).

Morbitzer, J. (2012). O istocie medialności młodego pokolenia. Neodidagmata, 33/34: 131–132.

Mrozowski, M. (2001). Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Myślak, D.A. (2021). Od serialu telewizyjnego do odserialowych formatów internetowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Myślak, D.A., Siudak, M.M. (2017). Media – dziennikarze – odbiorcy. Wybrane zagadnienia z problematyki mediów społecznościowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego.

Niewęgłowski, M. (2012). Przedmowa do wydania polskiego. W: Bergh, J. van den, Behrer, M. (Red.). Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y. Warszawa: Wydawnictwo „Edgard”.

Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Press. (2021). Słuchowisko Storytel Original „Random. Sukces, który nie jest przypadkiem. 12.04.2021. (Online) https://www.press.pl/tresc/65516,sluchowisko-storytel-original---- random---_-sukces_-ktory-nie-jest-przypadkiem (dostęp 4.08.2023).

Parzymiesz, N. Youtube. (Online) https://www.youtube.com/c/NataszaParzymies/featured (dostęp 11.08.2023).

Queneau. R. (2008). Sto tysięcy miliardów wierszy. Adapt. [i tł.] J. Gondowicz. Posł. J. Olczyk. Koment. Z. Fajfer. Kraków: Korporacja Ha!art.

Radaev, V.V. (2018). Millenialy na fone predšestvuûŝih pokolenij: èmpiričeskij analiz. Sociologičeskie issledovaniâ, 3: 15–33 [Радаев, В.В. (2018). Миллениалы на фоне предшествующих поколений: эмпирический анализ. Социологические исследования, 3: 15–33].

Radaev, V.V. (2019). Millenialy: Kak menâetsâ rossijskoe obŝestvo. Moskva: Izdatelʹskij Domvysšej školy èkonomiki [Радаев, В.В. (2019). Миллениалы: Как меняется российское общество. Москва: Издательский дом Высшей школы экономики].

Raport IAB Polska. TV + WWW = Razem Lepiej (edycja IV). (2020). (Online) https://www.iab.org. pl/wp-content/uploads/2020/12/IABPolska_TV_WWW_RazemLepiej_2020_raport.pdf (dostęp 11.08.2023).

Raport TV vs Digital. Telewizja przestaje być wyborem. (2020). (Online) https://www. bluerank.pl/ downloads/170613_MBANK_RAPORT_TV_DIGITAL.pdf (dostęp 1.07.2020).

Rogucki, A. (2020). Zrozumieć social media. Gliwice: Wydawnictwo „One Press”.

Sánchez-Ocana, A.S. (2012). Tajemnice Google’a. Wielki Brat ery informatycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Bellona”.

Stańczak, K. (2016). Jak sprzedawać tym, którzy nie mają potrzeby posiadania? (Online) http://www. forbes.pl/millenialsi-pokolenie-y,artykuly,205930,1,1.html (dostęp 8.09.2023).

Storytel. (Online) https://www.storytel.com/pl (dostęp 24.07.2023).

Szczepanek, A., Wojciechowska, S., Buśko, P. (Red.). (2014). Czas seriali. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Szychta, K. (2016). Młodzi w sieci. Kim jest generacja C, czyli pokolenie „zawsze podłączonych”. (Online) http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35635,19613306,mlodzi-w-sieci-pokoleniezawsze-podlaczonych.html (dostęp 8.09.2023).

tw. (2022). YouTube przyciąga polskich internautów na prawie 20 godzin, CDA na dwie. (Online) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-przyciaga-polskich-internautow-na-prawie20-godzin-cda-na-dwie (dostęp 3.08.2023).

Wróblewska, M. (2016). Ma być instant. Marketing w Praktyce, 5: 7.

Wrzesień, W. (2009). Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-31

Jak cytować

Myślak, D. A. (2023). Random a pokolenia Z i Y z perspektywy społeczno-technologicznej i formatowo-czasowej. Studia Rossica Gedanensia, (10), 161–176. https://doi.org/10.26881/srg.2023.11

Numer

Dział

Studia i artykuły