Random a pokolenia Z i Y z perspektywy społeczno-technologicznej i formatowo-czasowej
DOI:
https://doi.org/10.26881/srg.2023.11Słowa kluczowe:
random, generacja Z, generacja Y, zmiana pokoleniowa, millenialsi, serial, hybrydaAbstrakt
Autorka przybliża i wieloaspektowo charakteryzuje jedno z najnowszych zjawisk medialnych, jakim jest hybryda serialowa. By je przeanalizować, proponuje odniesienia do kilku płaszczyzn: społecznej, technologicznej, formatowej i czasowej. Z tej perspektywy ujawniają się problemy związane głównie z pokoleniami Z i Y jako uczestnikami i konsumentami Sieci. Natomiast Random jako słuchowisko-hybryda odzwierciedla dynamiczne oddziaływanie na siebie różnorodnych gatunków obecnych wśród aktywnych przekazów medialnych.
Downloads
Bibliografia
Aarseth, E. J. (2014). Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Kraków–Bydgoszcz: Korporacja Ha!art – Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Adamski, A. (2012). Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”.
Awdziej, M. (2015). [rec.] H. Gardner, K. Davis, The App Generation. How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. Yale University Press, New Heaven and London 2013. Konsumpcja i Rozwój, 1(10): 83.
Babecki, M. (2016). Komunikacyjny potencjał mikromediów społecznościowych. Determinanty konwergentnej instrumentalizacji. W: Babecki, M., Żyliński, Sz. (Red.). Media w mediach. Uwarunkowania, praktyki i ograniczenia informacyjnej instrumentalizacji mikromediów społecznościowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Baran, D. (2016). Wymiary współczesnego serialu telewizyjnego. W: Bruszewska-Przytuła, D., Naruszewicz-Duchlińska, A. (Red.) Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – motywy – mutacje. Olsztyn: Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Bauer, Z. (2009). Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia – teoria – praktyka. Studium Dziennikarskie Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Kraków: Universitas.
Bodzioch, K. (2017). Pokolenie C – wymysł socjologów czy kolejna odsłona pokolenia Y? (Online) http://www.treco.pl/wiedza/artykuly-szczegoly/id/875/pokolenie-c-wymysl-socjologow-czykolejna-odslona-pokolenia-y- (dostęp 27.04.2017).
Bożek, J. (2011). Popkultura się liczy. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”.
Budzyńska, N., Moryś, J. (2021). Poziom objawów lęku oraz depresji w trakcie izolacji związanej z pandemią „koronawirusa” – wirusa SARS-CoV-2 w określonych grupach społecznych. Polskie Forum Psychologiczne, 4(26): 433–450. Bulska, D. (2015), Dziesięć lat z YouTube’em. Brief, 2(184): 41.
Chojnowska, A. (2017). Pokolenie X, Y, Z. Czym się różnią i jak się komunikują? (Online) http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,44425,17056726,Pokolenie_X__Y__Z__Czym_sie_roznia_i_jak_ sie_komunikuja_.html (dostęp 27.04.2017).
Dijk, van J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domańska, M., Lech, M., Trapp, A. (Red). [Raport:] Przyszłość telewizji: czynniki zmian. Infuture Institute. (Online) https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-telewizji/ (dostęp 24.10.2021).
Filiciak, M., Giza, B. (Red.). (2011). Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Gardner, H., Davis, K. (2013). The App Generation. How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. New Heaven; London: Yale University Press.
Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Godzic, W. (2002). Telewizja jako kultura. Kraków: Wydawnictwo „Rabid”.
Gov.pl. (2022). 75,8 proc. Polaków korzysta ze smartfona, a z tabletu 12,3 proc. (Online) https:// www.gov.pl/web/krrit/758-proc-polakow-korzysta-ze-smartfona-z-tabletu-123-proc (dostęp 29.08.2023).
Jenkins, H. (2011). Seriale tworzą nowe wspólnoty. Rozmowę przeprowadził Sz. Grela. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”.
Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Lewicki, A. (2011). Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lister, M. [et al.]. (2009). Nowe media. Wprowadzenie. Przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka. Seria Media. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Łaciak, B. (2013). Kwestie społeczne w polskich serialach – prezentacje i odbiór. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Materiał partnerski. (2021). „Random” – pierwszy polski serial łączący słuchowisko i film od 14 lutego w Storytel. 15.02.2021. (Online) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/random-serial-laczacysluchowisko-i-film-storytel-kiedy-premiera (dostęp 11.08.2023).
Moczyróg, A. (2015). Było pokolenie Y, teraz czas na „pokolenie Homeland”. Oto, na kogo wyrosną Twoje dzieci. 3.09.2015. (Online) http://mamadu.pl/121227,jakie-pokolenie-przyjdzie-pomillenialsach-czyli-na-kogo-wyrosna-nasze-dzieci (dostęp 8.09.2023).
Morbitzer, J. (2012). O istocie medialności młodego pokolenia. Neodidagmata, 33/34: 131–132.
Mrozowski, M. (2001). Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Myślak, D.A. (2021). Od serialu telewizyjnego do odserialowych formatów internetowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Myślak, D.A., Siudak, M.M. (2017). Media – dziennikarze – odbiorcy. Wybrane zagadnienia z problematyki mediów społecznościowych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego.
Niewęgłowski, M. (2012). Przedmowa do wydania polskiego. W: Bergh, J. van den, Behrer, M. (Red.). Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y. Warszawa: Wydawnictwo „Edgard”.
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Press. (2021). Słuchowisko Storytel Original „Random. Sukces, który nie jest przypadkiem. 12.04.2021. (Online) https://www.press.pl/tresc/65516,sluchowisko-storytel-original---- random---_-sukces_-ktory-nie-jest-przypadkiem (dostęp 4.08.2023).
Parzymiesz, N. Youtube. (Online) https://www.youtube.com/c/NataszaParzymies/featured (dostęp 11.08.2023).
Queneau. R. (2008). Sto tysięcy miliardów wierszy. Adapt. [i tł.] J. Gondowicz. Posł. J. Olczyk. Koment. Z. Fajfer. Kraków: Korporacja Ha!art.
Radaev, V.V. (2018). Millenialy na fone predšestvuûŝih pokolenij: èmpiričeskij analiz. Sociologičeskie issledovaniâ, 3: 15–33 [Радаев, В.В. (2018). Миллениалы на фоне предшествующих поколений: эмпирический анализ. Социологические исследования, 3: 15–33].
Radaev, V.V. (2019). Millenialy: Kak menâetsâ rossijskoe obŝestvo. Moskva: Izdatelʹskij Domvysšej školy èkonomiki [Радаев, В.В. (2019). Миллениалы: Как меняется российское общество. Москва: Издательский дом Высшей школы экономики].
Raport IAB Polska. TV + WWW = Razem Lepiej (edycja IV). (2020). (Online) https://www.iab.org. pl/wp-content/uploads/2020/12/IABPolska_TV_WWW_RazemLepiej_2020_raport.pdf (dostęp 11.08.2023).
Raport TV vs Digital. Telewizja przestaje być wyborem. (2020). (Online) https://www. bluerank.pl/ downloads/170613_MBANK_RAPORT_TV_DIGITAL.pdf (dostęp 1.07.2020).
Rogucki, A. (2020). Zrozumieć social media. Gliwice: Wydawnictwo „One Press”.
Sánchez-Ocana, A.S. (2012). Tajemnice Google’a. Wielki Brat ery informatycznej. Warszawa: Wydawnictwo „Bellona”.
Stańczak, K. (2016). Jak sprzedawać tym, którzy nie mają potrzeby posiadania? (Online) http://www. forbes.pl/millenialsi-pokolenie-y,artykuly,205930,1,1.html (dostęp 8.09.2023).
Storytel. (Online) https://www.storytel.com/pl (dostęp 24.07.2023).
Szczepanek, A., Wojciechowska, S., Buśko, P. (Red.). (2014). Czas seriali. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Szychta, K. (2016). Młodzi w sieci. Kim jest generacja C, czyli pokolenie „zawsze podłączonych”. (Online) http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35635,19613306,mlodzi-w-sieci-pokoleniezawsze-podlaczonych.html (dostęp 8.09.2023).
tw. (2022). YouTube przyciąga polskich internautów na prawie 20 godzin, CDA na dwie. (Online) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-przyciaga-polskich-internautow-na-prawie20-godzin-cda-na-dwie (dostęp 3.08.2023).
Wróblewska, M. (2016). Ma być instant. Marketing w Praktyce, 5: 7.
Wrzesień, W. (2009). Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.