Rodzina dziecka z niepełnosprawnością podczas pandemii Covid-19 – matczyne rekonstrukcje
Słowa kluczowe:
rodzina dziecka z niepełnosprawnością, pandemia Covid-19, kryzysAbstrakt
Artykuł podejmuje temat sytuacji rodziny dziecka z niepełnosprawnością podczas pandemii COVID-19 w Polsce. Autorka dokonuje analizy teoretycznej zjawiska pandemii jako sytuacji kryzysowej oraz przestawia przeprowadzone przez siebie badanie. Celem badania była rekonstrukcja znaczeń nadawanych sytuacji, w jakiej znalazła się rodzina dziecka z niepełnosprawnością przez matkę dziecka. Badanie przeprowadzono w strategii jakościowej. W toku analizy autorka wyłoniła kategorie kluczowe w perspektywie problemów badawczych, prezentowane są one w artykule. Badane matki w sytuacji, w jakiej znalazła się ich rodzina ze względu na pandemię COVID-19, nadają zarówno znaczenia pozytywne, jak i negatywne. Czas ten jednak wydaje się być bardzo wartościowy dla ich myślenia o własnym życiu.
Downloads
Bibliografia
Baran J. (2012), Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków.
Barłóg K. (2019), Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36.
Brammer L.M. (1984), Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, SPP PTP, Warszawa.
Buchnat M., Wojciechowska A. (2020), Online education of students with mild intellectual disability and autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic, Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 29.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Doroszuk J. (2018), Rodzina dziecka z niepełnosprawnością w badaniu netnograficznym. Rekonstrukcja problemowa badań Haliny Borzyszkowskiej, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gałuszka I. (2019), Analiza pozytywna problemów wychowania dziecka z głębszą niepełnosprawnością na przykładzie wybranych rodzin, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
James R.K., Gilliland B.E. (2006), Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, PARPA. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa.
Parchomiuk M. (2018), Życie z dzieckiem niepełnosprawnym. Wielowymiarowość przystosowywania się rodziców, Wychowanie w Rodzinie, t. 17.
Pisula E., Noińska D. (2011), Stres rodzicielski i percepcja doświadczeń związanych z opieką nad dzieckiem u rodziców dzieci z autyzmem uczestniczących w różnych formach terapii, Psychologia Rozwojowa, t. 16, nr 3. S
chuchardt E. (2005), Why Me? Learning to Live in Crises, WCC Publications, Geneva.
Pyżalski J. (2020), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 433).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. (Dz. U. z 2020 r., poz. 491).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U z 2020 r., poz. 492).