Family of the child with disability during pandemic Covid-19 – maternal reconstructions

Authors

  • Joanna Doroszuk University of Gdańsk

Keywords:

family of child with disability, pandemic Covid-19, crisis

Abstract

Article is dealing with the topic of family of child with disability during pandemic Covid-19 in Poland. Author is doing theoretical analyst of pandemic phenomena as the type of critical situation and presenting research prepared by her. The main goal of this research was the reconstruction of meanings for given situations that occurs in family of child with disability and was triggered by the mother. Research was conducted in qualitative strategy. During analysis author reveals key categories in the problem perspective. Those categories are presented in the article. Study of the mother in situation that all family was involved because of the pandemic Covid-19, gives both positive and negative meanings. It appears that this time seems to be very valuable for their thinking of their own lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baran J. (2012), Problemy i konteksty wychowania dzieci z uszkodzonym słuchem w przekazach ich słyszących matek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków.

Barłóg K. (2019), Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36.

Brammer L.M. (1984), Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, SPP PTP, Warszawa.

Buchnat M., Wojciechowska A. (2020), Online education of students with mild intellectual disability and autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic, Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 29.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Doroszuk J. (2018), Rodzina dziecka z niepełnosprawnością w badaniu netnograficznym. Rekonstrukcja problemowa badań Haliny Borzyszkowskiej, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gałuszka I. (2019), Analiza pozytywna problemów wychowania dziecka z głębszą niepełnosprawnością na przykładzie wybranych rodzin, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

James R.K., Gilliland B.E. (2006), Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, PARPA. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa.

Parchomiuk M. (2018), Życie z dzieckiem niepełnosprawnym. Wielowymiarowość przystosowywania się rodziców, Wychowanie w Rodzinie, t. 17.

Pisula E., Noińska D. (2011), Stres rodzicielski i percepcja doświadczeń związanych z opieką nad dzieckiem u rodziców dzieci z autyzmem uczestniczących w różnych formach terapii, Psychologia Rozwojowa, t. 16, nr 3. S

chuchardt E. (2005), Why Me? Learning to Live in Crises, WCC Publications, Geneva.

Pyżalski J. (2020), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wydawnictwo EduAkcja, Warszawa.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 433).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii. (Dz. U. z 2020 r., poz. 491).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U z 2020 r., poz. 492).

Published

2020-06-16

How to Cite

Doroszuk, J. (2020). Family of the child with disability during pandemic Covid-19 – maternal reconstructions . Disability , (40), 9–21. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5833